Groot ontbijt Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo (on)belangrijk is een groot ontbijt als je wilt afvallen

Lange tijd werd gezegd dat een groot ontbijt de honger later op de dag beperkt. Het zou dus slim zijn om een flink te ontbijten als je wilt afvallen. Misschien heb je dit ook gehoord en eet je daarom een calorierijk ontbijt en beperk je ’s avonds de inname van calorieën. Onderzoekers zochten uit of een groot ontbijt nou echt de beste optie is om de dag mee te starten.

Van nature zijn we geneigd om het grootste deel van de calorieën ’s avonds te nuttigen. Dat is ook niet zo gek, want overdag zijn we druk met andere dingen en een diner is nu eenmaal calorierijker. Lange tijd dachten experts dat eten op een laat tijdstip ervoor zorgde dat je aankomt of in elk geval niet afvalt. Er werd dan ook gezegd dat je ’s avonds beter lichte maaltijden kunt eten en van het ontbijt de grootste maaltijd moet maken. Ook het idee hierachter was logisch te noemen: de overtollige calorieën verbrand je door de dag heen tijdens activiteiten.

Ritme

Ons lichaam heeft een bepaald ritme dat het elke dag volgt, de bekende 24-uur cyclus. Hierop zijn de meeste functies van ons lichaam afgesteld. Zo ook de stofwisseling. Onderzoekers dachten dan ook dat we maaltijden op verschillende momenten van de dag anders verwerken. En dat beeld leek bevestigd te worden in twee onderzoeken uit 2013. Hierin werd gesuggereerd dat je beter vroeg op de dag meer calorieën kunt eten en ’s avonds een lichtere maaltijd kunt kiezen, om af te vallen. Maar die conclusie lijkt nu weerlegd te worden in een nieuw onderzoek. Dit concludeert namelijk dat de relatieve grootte van het ontbijt en diner wel de eetlust beïnvloedt, maar het heeft geen effect op het metabolisme en gewichtsverlies.

Het nieuwe onderzoek

Aan het nieuwe onderzoek, waarin onderzocht werd of de timing van eten uitmaakt, deden dertig proefpersonen met obesitas of overgewicht mee. In twee verschillende periodes van vier weken volgden zij een caloriebeperkt dieet. De ene keer aten ze vooral ’s ochtends veel calorieën, de andere keer juist ’s avonds. De lunch bleef altijd hetzelfde.

Een groot ontbijt helpt indirect om af te vallen

Wat blijkt? Er is geen verschil te zien in het dagelijkse energieverbruik. Oftewel: ’s ochtends een grote maaltijd eten zorgt er niet voor dat je aan het eind van de dag meer calorieën verbrandt hebt. Wel vonden de onderzoekers een ander verschil. Mensen die ’s ochtends een groot ontbijt aten, hadden de rest van de dag duidelijk een stuk minder honger. Indirect kan het volgens hen dus wel helpen bij gewichtsverlies, omdat je een grotere onderdrukking van eetlust hebt.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dan ook dat meer calorieën eten bij het ontbijt en minder tijdens het avondeten ervoor kan zorgen dat je minder honger hebt, maar door de dag heen meer verzadigd bent. Hierbij is vanuit gegaan dat de maaltijden qua voedingswaarden gelijk zijn.

Bron | CNN, Sciencealert, Journal Cell Metabolism

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet
Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden