Zó lang moet je buiten zijn om genoeg vitamine D aan te maken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zó lang moet je buiten zijn om genoeg vitamine D aan te maken

Dat vitamine D belangrijk is voor een gezond lichaam weet iedereen. Maar hoe lang moet je buiten zijn om voldoende vitamine D aan te kunnen maken? En hoe zit dat in de winter?

Vitamine D heb je nodig voor sterke botten en tanden. Je haalt het voor een klein deel uit voedingsmiddelen, zoals vette vis. Ook door halvarine, margarine en vloeibaar bak- en braadvet krijg je wat binnen, want hieraan is vitamine D toegevoegd. Maar de belangrijkste bron is nog altijd zonlicht. Naar buiten dus!

Tussen 11 en 3

Volgens het Voedingscentrum krijgen de meeste mensen met een lichte huid genoeg vitamine D binnen als ze volgens de Schijf van Vijf eten en voldoende in de zon komen. Maar hoe lang moet je buiten zijn om genoeg vitamine D aan te maken? Het advies is om elke dag tussen 11.00 uur en 15.00 uur een kwartier tot een half uur in de buitenlucht te zijn, met in elk geval je hoofd en handen onbedekt. Hoe meer huid er wordt blootgesteld aan zonlicht, hoe sneller je voldoende vitamine D hebt aangemaakt. Ook als het bewolkt is, komt er zonlicht op je huid. Vergeet je natuurlijk niet in te smeren als je even van het zonnetje geniet, óók in de winter.

Lees ook:
Déze symptomen kunnen wijzen op een vitamine D-tekort

Hoe zit dat in de winter?

In de winter is de zonkracht veel minder sterk. Toch betekent dat niet dat je in de winter langer buiten moet zijn om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Volgens het Voedingscentrum maakt je lichaam in de zomer een voorraad vitamine D aan waarmee je de winter kunt overbruggen. Wel blijft het belangrijk om vijftien tot dertig minuten per dag buiten te zijn. Het liefst tussen 11.00 en 15.00 uur dus, en zonder muts en handschoenen, als het winterweer dat tenminste toelaat.

Extra vitamine D nodig

Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Zo geldt voor vrouwen van vijftig jaar en ouder het advies om extra vitamine D te slikken. Ook ouderen en mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan in de zon. Daarnaast speelt ook lichaamsvet een belangrijke rol bij de hoeveelheid vitamine D die je nodig hebt.

Bron | Voedingscentrum, Thuisarts.nl
Beeld | Getty Images

RedactieGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden