Gezondheid

Zó laat je jouw geheugen beter werken

beeld-vrouw.jpg

Wat ging ik ook alweer doen? Waar heb ik mijn sleutels gelaten? We kunnen allemaal weleens een geheugensteuntje gebruiken. Met onze praktische én haalbare tips laat je jouw geheugen beter werken.

1. Leg je spullen op een vaste plek

Wanneer je ervoor zorgt dat je jouw spullen, denk aan je sleutels en je telefoon, op een vaste plek bewaart geeft dat overzicht en houvast. Ook bespaart het je minutenlang frustrerend gezoek als je met haast de deur uit moet.

2. Beweeg

Wanneer je dagelijks voldoende beweegt is dat niet alleen goed voor je lichamelijk conditie, maar ook voor je geestelijke gesteldheid. Genoeg bewegen leidt tot minder geheugen- en concentratiestoornissen. Bij inspanning worden namelijk nieuwe cellen aangemaakt in de hersens, met name in de hippocampus. Dit is een belangrijk ‘geheugengebied’. Geheugengebieden en gebieden die de motoriek aansturen vormen samen een belangrijk netwerk.

3. Leid een actief leven

Het is goed om een actief leven te leiden en veel uitdagingen aan te gaan, hierdoor span je je namelijk cognitief in. Dit is goed voor de structuren die meehelpen om problemen op te lossen en nieuwe dingen te bedenken. Vraag jezelf elke dag af of je dingen hebt moeten oplossen, of je over dingen hebt moeten nadenken en of je je hersenfuncties hebt moeten gebruiken. Eerst ergens zelf over nadenken is beter voor je hersenen dan dat je kiest voor de makkelijkste weg en even snel iets opzoekt.

4. Slaap goed

Goed slapen draagt zeker bij aan het functioneren van de hersenen. Tijdens je slaap verwerken je hersens de indrukken die je overdag hebt opgedaan. Op deze manier wordt er ruimte gemaakt voor nieuwe informatie. Wanneer je een slaaptekort hebt functioneren je hersens niet goed. Als je niet goed slaapt, kun je aandachts- en concentratieproblemen krijgen en een trager reactievermogen.

5. Slik vitaminen

Er zijn verschillende vitaminen die je geheugen ondersteunen:
– Vitamine B complex (vooral B6, B12 en foliumzuur en choline): zit in onder meer bonen, pinda’s, broccoli, kaas, bladgroente, ei(dooiers), lever, melk, yoghurt, vis, gevogelte, witlof, wortelen, asperges, peulvruchten en knollen.
– Vitamine C: zit in onder meer bessen, broccoli, spruitjes, citrusvruchten en paprika.
– Vitamine D: zit vooral in zonlicht en in vette vis zoals zalm en makreel.
– Vitamine E: zit in eieren, melk, olijfolie, pompoenpitten, aardappelen en tarwekiemen.
– Vitamine A: zit vooral in eidooiers, levertraan en bladgroenten.

6. Wees blij

Door positieve emoties te ervaren, wordt ons geheugen met maar liefst 19% verbeterd, blijkt uit een studie uit 2013. Wanneer we ons happy voelen, komt het hormoon dopamine vrij in de prefrontale cortex. Hogere levels dopamine verbeteren direct de werking van ons kortetermijngeheugen.

7. Zorg voor veel sociaal contact

Het hebben van goede vriendschappen is goed voor ons geheugen. Dat blijkt uit onderzoek van Australische wetenschappers die 700 mensen hebben gevolgd gedurende vijftien jaar. De respondenten die hechte vriendschappen onderhielden scoorden beter op geheugentesten. Heel waarschijnlijk komt dit doordat de probleemoplossende gebieden van je hersens meer worden aangesproken als je veel sociaal contact hebt. Denk aan een vriendin met een probleem die jij helpt door met haar mee te denken. Belangrijk dus om af te spreken met vriendinnen. Om contacten op te doen kun je ook lid worden van een club of vereniging, of neem eens een kijkje op de vriendinnengroep van Margriet!

Lees ook

Dankzij deze slimme bh-tip krijg je een veel slanker silhouet
Zo verrassend jong ben je als de overgang begint
Dit is het lekkerste toetje dat je ooit hebt gegeten

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bekijk ook

Ingrid en Liezet gingen backstage bij de musical On You Feet!

Ook interessant