Brood Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Zo kun je volgens een expert het beste koolhydraatrijk eten

Koolhydraten behoren tot de belangrijkste energiebronnen voor het lichaam. Koolhydraten vind je in suikers, zetmeel en vezels. Wil je meer gezonde koolhydraten binnenkrijgen, maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? Diëtist Desiré van der Kruk geeft tips.

Het Voedingscentrum adviseert om 40 tot 70 procent van onze dagelijkse energie uit koolhydraten te halen. Bij een energie-inname van 2000 calorieën komt dat neer op zo’n 200 tot 350 gram koolhydraten per dag.

Wie intensief sport, heeft over het algemeen meer koolhydraten nodig. Desiré: “Hoeveel meer hangt natuurlijk af van hoe vaak je sport en welke sport je beoefent, maar dat kan al gauw oplopen tot 400 gram koolhydraten per dag.”

Gezonde koolhydraten

Als je meer koolhydraten wilt binnenkrijgen, is het belangrijk om op de volgende dingen te letten. Desiré: “De meeste koolhydraten krijgen we binnen door de bewerkte voedingsmiddelen met toegevoegd suiker. Denk hierbij aan koek en snoep. Een teveel aan snelle suikers stimuleert de vetopslag en vergroot de kans op chronische aandoeningen. Producten met langzame koolhydraten, waarbij de suikers langzaam worden opgenomen in je bloed, zijn beter voor je gezondheid. Je kunt daarom beter je koolhydraten halen uit volkoren producten, zoals brood en pasta, en andere gezonde producten zoals groente en fruit.”

Afvallen met koolhydraten eten

Koolhydraten hebben een negatief imago. Brood zou dik maken, pasta zou ongezond zijn. Maar sommige koolhydraatrijke ingrediënten blijken juist goed te zijn als je wilt afvallen, stelt Desiré.

“In gezonde producten met koolhydraten zitten ook veel vezels en gezonde voedingsstoffen. Die zorgen ervoor dat je sneller verzadigd bent en minder snoept. Dat kan je helpen met afvallen. In onderzoek is ook aangetoond dat mensen die veel gezonde producten eten, hun gewicht beter onder controle hebben.”

Kwaliteit van koolhydraten belangrijk

Meer koolhydraten eten is dus geen probleem, maar het is wel verstandig om koolhydraten uit suikers zo veel mogelijk te vermijden, zowel voor je gezondheid als voor je gewicht.

Desiré: “Je kunt als gezond persoon eigenlijk niet teveel koolhydraten binnen krijgen als je bijvoorbeeld peulvruchten of zilvervliesrijst eet. Dan moet je bergen opscheppen. Het teveel aan koolhydraten zit vooral in toegevoegde suikers en daar krijgt de gemiddelde persoon er op dagelijkse basis veel van binnen. Onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteit van koolhydraten daarom belangrijker is dan de hoeveelheid koolhydraten.”

Wil je meer koolhydraten eten? “Pak dan zilvervliesrijst in plaats van gewone rijst. En laat dat pak koekjes een keer staan en pak ik iets uit de fruitschaal. Kwaliteit is belangrijker dan de hoeveelheid,” adus Desiré.

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden