Koolhydraatarm dieet Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Zo kun je volgens een expert het beste koolhydraatarm eten

Wil je graag minder koolhydraten eten om een aantal kilo’s kwijt te raken? Dan is het handig om te weten hoe je dat doet en waar je op moet letten. We vroegen het aan diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan.

Het Voedingscentrum adviseert om 40 tot 70 procent van onze dagelijkse energie uit koolhydraten te halen. Bij een energie-inname van 2000 calorieën komt dat neer op zo’n 200 tot 350 gram koolhydraten per dag.

Iets minder koolhydraten binnenkrijgen dan het gemiddelde, is volgens Desiré in de meeste gevallen geen probleem. “Het koolhydraatarm dieet kan handig zijn als je een paar kilo wilt afvallen of als je je bloedsuikerspiegel snel omlaag wilt krijgen. Er is verder geen officiële richtlijn over hoeveel koolhydraten je bij een koolhydraatarm dieet moet binnenkrijgen, maar je kunt denken aan 50 tot 150 gram koolhydraten per dag.”

Suikers

Desiré legt uit dat in bijna elk voedingsmiddel koolhydraten zitten. “Denk bijvoorbeeld aan brood, peulvruchten, pasta, aardappelen, maar ze zitten ook in groente en fruit.” Toch zijn dit niet de voedingsmiddelen waar we ook de meeste koolhydraten door binnenkrijgen.

“Als je minder koolhydraten wilt eten, dan zijn het met name de koolhydraten uit suikers en geraffineerde koolhydraten die je zo veel mogelijk moet uitsluiten,” stelt Desiré. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan zoet beleg, frisdrank, vruchtensapjes, koek en snoep. Het is dus verstandig om met deze producten te minderen of ze helemaal niet meer te nemen.”

Hoe pak je het aan om koolhydraatarm te eten?

Bij een koolhydraatarm dieet is vooral de afwisseling erg belangrijk. Desiré: “Groente en fruit blijven eten is belangrijk bij een koolhydraatarm dieet om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar je kan eventueel wel kiezen voor fruit met minder suiker zoals bessen, aardbeien en galiameloen. Kies verder ook voor eiwitten en vetten uit gezonde producten, zoals (vette) vis, peulvruchten, ongezouten noten en plantaardige oliën.”

Desiré: “Wil je koolhydraten verder beperken? Dan kun je brood bijvoorbeeld ruilen voor koolhydraatarm brood. En in een pasta bolognese kun je de pasta vervangen door een groentepasta. Er is gelukkig genoeg keuze en het verschilt per persoon waar je op wilt gaan letten.”

Wanneer geen koolhydraatarm dieet?

Desiré stelt dat het voor een bepaalde groep niet verstandig is om aan een koolhydraatarm dieet te beginnen. “Heb je een nieraandoening? Dan is het verstandig om met je arts te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet eet je vaak flink meer eiwit, wat slecht kan zijn voor nierpatiënten.”

Op de lange termijn lijkt er geen verschil tussen een koolhydraatarm dieet en andere diëten waarbij je minder calorieën eet, stelt Desiré. Met een koolhydraatarm dieet kun je in het begin sneller afvallen en verbeteren de bloedsuikerwaarden, maar na een aantal maanden is dit verschil niet meer zichtbaar.

Desiré: “Meer onderzoek over koolhydraatarm eten op de lange termijn is nodig om eventuele gezondheidsrisico’s in kaart te brengen. Wanneer je diabetes of een andere ziekte hebt, is het ook noodzakelijk om de mogelijkheden met je arts te bespreken.”

Bron | Voedingscentrum

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden