Groenten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Zo kun je volgens de diëtist het beste eiwitarm eten

Eiwit is een belangrijke voedingsstof voor je lichaam, maar we krijgen er gemiddeld meer van binnen dan dat we nodig hebben. Wil je minder eiwitten eten, maar weet je niet hoe je dit het beste kunt aanpakken? Diëtist Desiré van der Kruk geeft tips .

Desiré legt uit dat gezonde volwassenen gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebben. “Stel: je weegt 100 kilo, dan heb je 80 gram eiwit per dag nodig. Weeg je 70 kilo? Dan heb je 58 gram eiwit per dag nodig.” Als je fanatiek sport, wijkt dit gemiddelde wel iets af. Desiré: “Dan heb je minimaal 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.”

Volgens het Voedingscentrum krijgen de meeste mensen genoeg eiwit binnenkrijgen. Desiré: “De meeste mensen eten zelfs méér eiwit dan ze nodig hebben. Het is daarom niet erg als je er wat minder binnen krijgt.”

Minder eiwitten eten

In welke producten zitten minder of helemaal geen eiwitten? Desiré: “In brood, aardappelen en groenten zit minder eiwit. Er zijn ook voedingsmiddelen waar helemaal geen eiwit inzit, zoals thee, koffie, limonadesiroop, honing, olie, suiker, jam en fruit.”

Wanneer je gaat minderen met eiwitten hoef je dat niet te compenseren met andere producten, legt Desiré uit. “Als je de minimale hoeveelheid van 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aanhoudt, hoef je dat niet te compenseren. Je krijgt dan voldoende vitaminen en mineralen binnen, zoals vitamine B12 en calcium. Mits je dierlijke producten niet helemaal weglaat.”

Daarbij komt dat eiwitten bijna overal inzitten, zelfs in plantaardige producten. Desiré: “Alleen de kwaliteit van deze eiwitten is minder, waardoor ze niet even goed door je lichaam worden opgenomen. Denk hierbij aan plantaardige bronnen, zoals peulvruchten en noten.”

Sojabonen

Wel is er één uitzondering: sojabonen. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en die vormen de bouwstoffen voor je lichaam. Sommige daarvan kunnen we niet zelf maken en halen we daarom uit onze voeding, legt Desiré uit. “Deze essentiële aminozuren zitten volop in dierlijke producten, maar minder in plantaardige producten. Alleen soja is een uitzondering. Ook daarin zitten alle essentiële aminozuren. Daarom is soja een goede vlees- en zuivelvervanger.”

Eiwittekort

Wanneer je gaat minderen met het eten van eiwitten, is de kans klein dat je een eiwittekort opbouwt. Desiré: “In de westerse wereld krijgen we niet snel een eiwittekort, maar er zijn wel enkele uitzonderingen. Zo kunnen ouderen in een verpleeghuis wel een eiwittekort krijgen door bijvoorbeeld een verminderde eetlust. Ook kunnen mensen die ondervoed zijn of een aandoening hebben, sneller een eiwittekort krijgen. Dan moet je er wel extra op letten.” Wil je meer weten over op welke symptomen je moet letten bij een eiwittekort? Lees dan dit artikel: Dit zijn vijf tekenen dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt

Nieraandoening

Heb je een verminderde nierfunctie? Dan kan een eiwitarm beperkt dieet volgens Desiré erg belangrijk zijn. “Ureum is een afvalproduct van eiwit. Normaal wordt dat via de nieren met de urine uitgescheiden. Als de nieren niet goed werken, blijft er ureum in het bloed achter en dat kan schadelijk zijn. Raadpleeg daarom altijd je arts als je wilt overstappen op een voedingspatroon met meer eiwitten.”

Volgens de Nierstichting hebben verschillende onderzoeken ook aangetoond dat eiwitbeperking een gunstig effect heeft op nierfunctie achteruitgang bij patiënten met verschillende nierziekten.

Bron | Voedingscentrum, Nierstichting

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden