Gezondheid

Zo beïnvloed je je dromen en krijg je meer zelfvertrouwen

dromen-invloed.jpg

Hoewel er over de werking van onze hersenen al heel veel bekend is, zijn onze dromen voor onderzoekers nog een groot mysterie. Hoewel… Er zijn een paar dingen die wel wetenschappelijk bewezen zijn. Bijvoorbeeld dat mensen zich tijdens hun droom bewust kunnen zijn van het feit dat ze dromen. En daar kun je behoorlijk veel baat bij hebben.

Doorhebben dat je droomt, terwijl je droomt, heet lucide dromen. Daardoor kun je zelf je dromen beïnvloeden en stippel je lekker je eigen avontuur uit. Dat is niet alleen een heel fijne truc wanneer je vaak last hebt van nachtmerries, ook in je wakkere uren kun je daar veel aan hebben.

Persoonlijke ontwikkeling

“Voor mijn eerste presentatie voor een groot publiek voelde ik me behoorlijk onervaren”, vertelt psycholoog Tim Post, die trainingen geeft in lucide dromen. “Daarom besloot ik om een droom in te zetten om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Ik werd die nacht droombewust in een droom waarin ik op mijn oude middelbare school was. Ik verbeeldde me een enorm publiek, achter de gesloten deuren naar het gymlokaal, wachtend op mijn optreden. Ik stapte de deuren door en werd overladen met applaus en camera’s. Verschillende keren oefende ik mijn presentatie. In mijn droom keek ik naar de zaal en naar de reacties. De volgende morgen had ik genoeg vertrouwen voor de echte lezing.”

Angsten overwinnen

Volgens Post zou je op die manier zelfs je grootste angsten moeten kunnen overwinnen. “Ik durfde tijdens vakantie nooit het diepe water in, terwijl ik eigenlijk wilde leren duiken om koraalriffen te bewonderen. Over die angst droomde ik regelmatig. Door doelbewuster te slapen, wist ik die angstdroom te herkennen. Ik besloot mijn angst in de ogen te kijken. Ik dook het diepblauwe water in en zwom naar de zeebodem. Het voelde levensecht, al wist ik dat ik droomde. Zittend op de zeebodem kreeg ik het gevoel dat ik niet bang hoefde te zijn voor dat diepe water.”

Leer lucide dromen

Sommige mensen weten van nature dat ze dromen. Maar de meesten moeten het toch echt leren. Gelukkig is de training eenvoudig: stel jezelf minstens tien keer per dag de vraag: ‘Droom ik nu?’ ook al ben je wakker. Kijk of je iets opmerkelijks ziet. Probeer daarna eens na vijf á zes uur slaap wakker te worden. Doe het licht aan, ga rechtop zitten en denk 45-60 minuten aan je laatste droom. Welke vreemde details in die droom kunnen je straks duidelijk maken dat je droomt? Vervolgens ga je weer met het licht uit liggen. Herhaal de mantra ‘De volgende keer weet ik dat ik droom’. Uit een onderzoek bleek dat 17% van de proefpersonen na een week in staat was om lucide te dromen. Bij de deelnemers die snel na het ontwaken weer in slaap vielen, was het slagingspercentage zelfs 50%.

Lees ook
Vroeger naar bed? Dit zijn dé vijf tips van slaapexperts

Bron| AD, Quest, Nemo Kennislink, Psychologie Magazine
Beeld| iStock

Ook interessant