Zo kan een vezelrijk dieet de kans op dementie verkleinen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo kan een vezelrijk dieet de kans op dementie waarschijnlijk verkleinen

Vezels zijn goed voor je -daar valt niet over te twisten. Ze regelmatig in je dieet laten terugkomen is dan ook verstandig. Mocht je dat nog niet doen, komt daar nu nog een goede reden bij: een vezelrijk dieet zou de kans op dementie verkleinen.

Die conclusie trekken wetenschappers van Harvard.

Verkleint een vezelrijk dieet de kans op dementie?

Hoewel dementie deels erfelijk belast kan zijn, heeft een gezonde levensstijl ook invloed op het al dan niet krijgen van de ouderdomsziekte. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat genoeg beweging en een gevarieerd dieet de kans op dementie kunnen verkleinen, maar nu lijken ook vezels een factor van invloed te zijn. Wie genoeg vezels in zijn of haar dieet stopt, zou namelijk een kleinere kans op dementie hebben. Wetenschappers van Harvard deden onderzoek onder zo’n 3700 gezonde volwassenen, tussen de leeftijd van 40 en 64. Zij werden twintig jaar lang gevolgd en geanalyseerd. Wat bleek? Van de groep die van nature veel vezels binnen krijgt, ontwikkelde uiteindelijk bijna niemand dementie. Dit aantal lag vele malen hoger bij de groep mensen die weinig tot geen vezels binnenkreeg op dagelijkse basis. Het verschil tussen de twee groepen zat ‘m in 20 gram vezels per dag tegenover slechts 8 gram vezels per dag. Het Voedingscentrum adviseert volwassenen tussen de 30 en 40 gram op een dag te eten -nog meer dan deze geanalyseerde proefpersonen deden dus. Of het risico op dementie ook afneemt wanneer je nog meer vezels eet, is niet bekend.

In dit voedsel zitten veel vezels

Vezels zitten vooral veel in plantaardige producten. Denk groenten, aardappelen, fruit, noten, zaden en pitten. Ook zitten er vezels in volkoren producten zoals rijst, pasta en brood. Er zit wel een klein verschil tussen de twee voedselgroepen: de eerste bevat van nature veel vezels, terwijl bij de tweede groep vezels worden toegevoegd door de fabrikant. Dat wil niet zeggen dat de tweede groep ongezond is, maar uiteindelijk wil je de meeste vezels uit natuurlijke producten halen. Zo weet je zeker dat ze niet bewerkt zijn, en de gezondheidsvoordelen van vezels hun werk doen.

Bron | Harvard Health

Leonie CollombonGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden