Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo houd je je geest jong!

zo-houd-je-je-geest-jong.png

Om het ouderdomsproces te vertragen, is het belangrijk dat je actief blijft. En dan hebben we het niet alleen over voldoende beweging. Het is ook belangrijk dat je je hersenen blijft activeren, zodat je jong van geest blijft. Deze tips kunnen je hierbij helpen!

Bewegen

Sporten is niet alleen goed voor het lichaam, ook je geest heeft baat bij regelmatig bewegen. Sporten en beweging zorgt er namelijk voor dat de bloedtoevoer naar de hersenen wordt verhoogd, waardoor er meer zuurstof vrijkomt. Dit heeft positieve invloed op ons brein, en dan specifiek op de hippocampus, een deel van het brein dat verantwoordelijk is voor de vorming van het langetermijngeheugen.

Leren

Nog graag een andere taal leren of je laten omscholen? Vooral doen! Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat levenslang leren een positief effect heeft op de geest. Mensen die langer studeerden of nog op latere leeftijd gingen leren, hebben een grotere cognitieve reserve. Deze reserve is een buffer tegen ouderdomsverschijnselen en afname van cognitieve functies, hoewel de kans op alzheimer of andere hersenziektes wel reëel zijn.

Spelletjes

Af en toe een (computer)spelletje spelen is goed voor de geest. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat het spelen van een game mentale aftakeling op oudere leeftijd tegengaat. Voor het onderzoek moesten ouderen een speciaal ontwikkeld racespelletje spelen om vervolgens de hersenactiviteit te meten. Hoewel bij jongeren weinig effect werd ontdekt, alleen dat ze beter werden in het spel, gingen de hersenfuncties niet significant vooruit.

Bij de groep tussen de 60 en 85 jaar ontdekten de onderzoekers wel een vooruitgang van de hersenen. Zo bleek dat hun cognitieve functies, zoals de concentratie en kortetermijngeheugen, flink waren verbeterd. Na zes maanden was het effect nog meetbaar.

Geheugentestjes

Ook goed om je geest jong te houden, is het doen van geheugentestjes. Hieronder twee goede websites waar je dat kunt doen:

http://memory.uva.nl/test/
http://lereniseenmakkie.nl/Spiegelwerk/Geheugentest/

Zintuigen

Gebeurtenissen en personen blijf je beter herinneren als je al je zintuigen gebruikt. Zo is het belangrijk om personen die je ontmoet ook echt aan te raken en aandachtig te luisteren naar iemand zijn of haar stem.

Gezond eten

De voedingsstoffen die we dagelijks binnenkrijgen hebben ook effect op onze geest. Zo hebben omega-3-vetzuren een positief effect op het functioneren van de hersens. Denk hierbij aan zalm en walnoten. Omdat ons brein ook energie verbruikt, is het belangrijk dat we ook genoeg glucose innemen. Deze voedingsstof is onder andere te vinden in pasta en brood.

Vriendschap

Van je vrienden moet je het hebben als het gaat om het houden van een jonge geest. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een grote vriendenkring of familie hebben ouder worden. Dit komt doordat ze beter voor zichzelf zorgen en minder stress ervaren.

Hoe zorg jij ervoor dat je geest jong blijft? 

Ook interessant