Gezondheid

Zo herken je betrouwbare informatie over voeding!

vast-of-vloeibaar-voedsel.png

We willen allemaal lekker en gezond eten. Maar de meningen over ‘gezond’ zijn nogal verdeeld. Wie meer wil weten over gezonde voeding en het internet afstruint op zoek naar informatie, stuit regelmatig op tegenstrijdigheden. De ene ‘expert’ noemt suiker bijvoorbeeld verslavend en zelfs vergif, de andere ziet er geen probleem in, als je het met mate eet. Hoe weet je nu welke adviezen je kunt vertrouwen?

Wie jij vertrouwt, dat beslis je uiteraard altijd zelf, maar over het algemeen worden voedingsadviezen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke consensus als het meest betrouwbaar gezien. Wetenschappelijke consensus betekent dat de meerderheid van de internationale, gespecialiseerde wetenschappers het met elkaar eens is over de interpretatie van al het beschikbare onderzoek.

Zo krijg je de juiste informatie:

  1. Check je bron
    Websites van overheidsinstanties en officiële gezondheidsinstanties zijn over het algemeen onafhankelijk en betrouwbaar. Kijk eens bij ‘over ons’ wie er achter de website zit. Websites van commerciële partijen geven vaker gekleurde informatie. Regelmatig worden ze betaald voor advertenties of voor het delen van bepaalde informatie.
  2. Te mooi om waar te zijn
    Wondermiddeltjes die op sommige websites worden aangeprezen, bestaan niet. Er bestaat geen pil waarmee je blijvend afvalt, er is geen fruitsoort die zorgt dat je nooit kanker krijgt of een drankje waar je jong van blijft. Gezond blijf je het langst met een gezond eetpatroon. Klinkt iets te mooi om waar te zijn? Dat is het meestal ook.
  3. De ene ‘expert‘ is de andere niet
    Zit je op de website van een voedingsgoeroe? Bekijk eens de achtergrond van de ‘expert’. Wat heeft hij/zij gestudeerd, wat is zijn/haar ervaring met voeding? Voedingskundige is geen beschermde term. Veel voedingskundigen zijn wetenschappelijk opgeleid, maar er zijn ook mensen die zich voedingskundige noemen terwijl ze slechts een paar cursussen op het gebied van voeding hebben gevolgd. Ook ‘therapeut’ en ‘natuurgeneeskundige’ zijn geen beschermde titels. Iedereen mag zich zo noemen zonder daar een diploma of ervaring voor te hebben.
  4. Een onderzoek maakt informatie niet per se betrouwbaar
    Bespreekt of verwijst een website naar wetenschappelijk onderzoek? Dat maakt de informatie niet automatisch betrouwbaar. Bedenk bij het lezen dat de schrijver kan doen aan het zogenoemde ‘cherry picking’. Cherry picking houdt in dat de schrijver alleen onderzoeken aanhaalt die zijn theorie onderbouwen. En bedenk ook: er zijn onderzoeken met meer en minder bewijskracht. Zo zegt een onderzoek bij dieren nauwelijks iets over de situatie bij mensen.
  5. Vraag advies aan je arts of diëtist
    Wil je op basis van gelezen adviezen iets aanpassen aan je eetpatroon, maar weet je niet zeker of je er goed aan doet? Vraag dan advies aan je huisarts of diëtist.

Lees meer over het het herkennen van betrouwbare informatie over voeding op de site van het Voedingscentrum.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant