Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is appelstroop gezond? De voor- en nadelen van dit broodbeleg op een rij

is-appelstroop-gezond-de-voor-en-nadelen-van-dit-broodbeleg-op-een-rij.jpg

Appelstroop: heerlijk op brood of een pannenkoek, of als ingrediënt voor een lekkere stoofpot. Regelmatig wordt dit genoemd als een goede vervanger voor andere soorten zoet broodbeleg, maar is appelstroop eigenlijk wel zo gezond?

We zetten twee grote voordelen van appelstroop onder elkaar, maar noemen ook het grote nadeel van dit lekkere broodbeleg.

Voordeel: appelstroop bevat veel ijzer

Je hebt het vast vaak gehoord: appelstroop is gezond omdat het veel ijzer bevat. En dat is niet te ontkennen: in honderd gram appelstroop, zit zo’n dertien milligram ijzer. Een belegde boterham met ongeveer twintig gram appelstroop, bevat dan ook wel 2,6 milligram ijzer. Een flinke hoeveelheid, want een volwassen vrouw heeft ongeveer vijftien milligram per dag nodig. Het hoge ijzergehalte komt in appelstroop vooral van het suikerbietensap dat erin zit; appels zelf bevatten weinig ijzer. Wil je extra profiteren van het ijzer in appelstroop? Neem dan iets met veel vitamine C erbij. Een kiwi of sinaasappel, bijvoorbeeld. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat je lichaam het beter kan opnemen.

Lees ook:
Dít zijn de 7 beste bronnen van ijzer (en spinazie staat er niet bij)

Voordeel: B-vitaminen en mineralen

Naast ijzer zitten er ook nog een aantal andere mineralen in appelstroop. Zo bevat het aardig wat kalium, wat goed is voor het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in je lichaam. Ook zit er fosfor, calcium en magnesium in. Qua vitaminen geeft appelstroop vooral de B-vitraminen: B1, B2 en B6 komen voor in dit broodbeleg.  

Nadeel: naast ijzer bevat het vooral veel suiker

Eigenlijk is er maar één groot nadeel aan appelstroop en dat zorgt ervoor dat het een stuk minder gezond is: suiker. De meeste appelstropen die je in de winkel koopt, zijn ‘rinse’ appelstropen. Die worden gemaakt van (het sap van) appels en beetwortelsap, wat het sap van suikerbieten is. Hoewel de naam appelstroop is, zit er vaak véél meer suikerbietensap dan appelsap in: meestal gaat het om zeventig procent suikerbiet versus dertig procent appel. Dat komt omdat suikerbiet aanzienlijk goedkoper én zoeter is dan appel, waardoor ze er dus meer winst op kunnen maken. En dat zorgt er vervolgens weer voor dat appelstroop boordevol suiker zit: 55 tot 70 procent van het hele product is suiker. Een broodbeleg van twintig gram, zorgt al snel voor dezelfde hoeveelheid als zo’n drie suikerklontjes.

Is appelstroop gezond?

Hoewel appelstroop dus veel ijzer bevat en dat heel gezond is, bevat het dus ook enorm veel suiker. Maar dat betekent niet meteen dat je nooit appelstroop op je brood kunt doen. Het is namelijk niet zo zwart-wit: of een appelstroop gezond is, hangt ook af van de rest van je dieet. Wat eet je verder en hoe vaak eet je appelstroop? Als je het af en toe eet is er niets mis mee, maar het Voedingscentrum raadt af om het dagelijks op brood te doen.

Appelstroop gemaakt van alleen appels

We hebben het nu vooral gehad over rinse appelstroop, maar hoe zit dat met soorten appelstroop die volledig uit appels bestaan? Hoewel ook deze veel suikers bevatten, zijn ze op dat gebied een stuk gezonder dan de rinse appelstroop. Maar er zit ook weer een groot nadeel aan. De hoeveelheid ijzer in de stroop – het grootste voordeel van dit broodbeleg – komt namelijk uit de suikerbiet die erin zit. Ook hier geldt dat het lekker is, maar misschien niet iets is wat je elke dag moet eten omdat appelstroop zo gezond is.

Bron | Voedingscentrum, Droge Spieren
Beeld | Getty Images

v

Ook interessant