Zo ga je je social-media-verslaving te lijf Gezondheid - Margriet
Gezondheid

Zo ga je je social-media-verslaving te lijf

social-media.png

Even wat checken op Facebook, om vervolgens een uur later nog steeds ergens in het vakantiefotoalbum van iemands vriend-van-een-vriend verzonken te zijn; ongemerkt verlies je bakken met tijd aan social media. Hier 7 eenvoudige tips om je tijd, en een rustige geest, terug te krijgen. Telefoon aan de kant en even detoxen kan wonderen doen. Lees hier hoe.

Besef dat je wordt gelokt

Realiseer je dat het niet jouw fout is dat je ongemerkt, en soms veel te lang, in de ban bent van sociale media. Het is er natuurlijk voor gemaakt om te zorgen dat jij een blijvertje bent! Pinterest, Facebook, Instagram; allemaal willen ze je zo lang mogelijk op hun pagina’s houden of heen en weer sturen. Heb je behoefte aan wat interventie van jezelf? Werk dan bijvoorbeeld eens met een tijdslimiet.

Koop een wekker

Als je de smartphone als wekker gebruikt, is het eerste wat je doet als je ontwaakt,  de rest van je apps bekijken op je telefoon. Een oldschool wekker voorkomt dit.

Maak je eigen regels

Stel wat simpele regels op. Blijf bijvoorbeeld van je telefoon af tijdens het eten, in je slaapkamer en onderweg.

Ga een weekendje offline

Twee dagen is niet genoeg om je verslaving tegen te gaan. Maar het is wel een mooi begin om je te realiseren dat er leven is zonder status updates. Ga eens terug naar de stilte en zet je telefoon (of alleen je wifi/3G) of iPad een weekendje uit. Als afleidingen verdwijnen, komen de ideeën!

Ga iets doen waar de smartphone uit móét

Vind je het toch moeilijk (oei, verslaafd!) om offline te gaan? Maar vind je het wel echt nodig om wat af te kicken om zo te ontstressen? Plan dan een (ontspannende) activiteit waar het sowieso niet toegestaan is om een smartphone aan te hebben staan. Denk aan de sauna en spa, een voorstelling of yogales.

Reageer offline

Krijg je een melding dat een vriend of vriendin jarig is? Of je tante of nichtje? Sla die felicitatie op hun wall eens over en maak het persoonlijker. Schrijf  een kaartje!  Wedden dat dat ook veel meer gewaardeerd wordt? Zo voel je jezelf ook weer wat creatiever en attenter.

Verander je instellingen

Zet je alerts uit en verwijder verslavende apps.  Wanneer je aan het werk moet, block het internet dan tijdelijk, bijvoorbeeld door de vliegtuigmodus aan te zetten.

 

Succes!

Ook interessant