Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo eet je minder suiker!

zo-eet-je-minder-suiker.png

Wil je je gezondheid een boost geven? Vermijd dan zo veel mogelijk suiker. Het verkleint de kans op overgewicht, hartziektes, een hoge bloeddruk en komt je gebit ten goede. Margriet geeft tips waardoor je minder snakt naar suiker!

Vooral in de westerse wereld krijgen mensen te veel suiker binnen. Vaak ongemerkt, want suiker zit niet alleen in frisdrank en vruchtensap, maar ook in ketchup. Tot nu toe adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat maximaal 10 procent van de ingenomen calorieën uit suikers mag bestaan, maar de nieuwste richtlijn schrijft 5 procent voor. Dat komt neer op ongeveer 6 eetlepels per dag.

Volkorenproducten 

Eet zo veel mogelijk producten die rijk zijn aan goede koolhydraten. Producten op basis van volkoren hebben namelijk minder impact op de bloedsuikerspiegel waardoor deze minder gaat pieken. Je energieniveau blijft stabiel, waardoor je minder verlangt naar suiker.

Ontbijten

Sla je ontbijt niet over, zodat je later op de ochtend geen honger en zin in zoet krijgt omdat je bloedsuikerspiegel laag is. Kies voor gezonde ontbijtjes, zoals havermout of volkorenbrood met suikerarm beleg.

Alcohol

Alcoholische dranken, zoals wijn en bier, bevatten veel calorieën. Voor een glas bier is dat 105 kcal en een glas rode wijn 82 kcal. Dat is veel als je het vergelijkt met andere dranken. De calorieën uit de suikers zijn hierbij nog niet eens opgeteld. Alcohol wakkert bovendien de eetlust aan, en vaak ook het verlangen naar zoet, waardoor het aantal calorieën verder oploopt.

Sporten

Sporten helpt niet alleen om stress te bestrijden en je vitaler en gezonder te voelen, het zorgt er ook voor dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft waardoor je minder verlangt naar suiker.

Gezonde snack

Heb je zin in zoet, grijp dan naar een gezonde snack met weinig suiker zodat je verlangen minder wordt. Wil je vers fruit, kies dan geen bananen en druiven. Deze fruitsoorten zijn rijk aan natuurlijke suikers. Bessen zijn een verstandigere keuze of een paar kleine blokjes pure chocolade. Hier zit een beperkte hoeveelheid suiker in.

Ook interessant