Gezondheid

Zo eet je genoeg fruit

fruit.jpg

Twee stuks fruit per dag, dat moet een makkie zijn. Het is lekker, goed voor je lichaam, er zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan. Maar toch, lukt het jou om elke dag genoeg te eten? Of kun je nog wat verbeteren aan jouw eetgedrag? En hoeveel aardbeien of druiven is één ‘stuk’ fruit nou eigenlijk?

Over de laatste vraag kunnen we kort zijn: één keer fruit is een appel, een banaan, maar ook een schaaltje aardbeien of bessen van ongeveer 125 gram. Uit een ananas of meloen kun je juist weer méér dan een portie fruit halen. Kort door de bocht wordt er ongeveer 200 gram fruit bedoeld met 2 stuks.

Sap of fruit?
Je kunt een deel van je dagelijkse fruitportie ook drinken. Maar in sap missen veel voedingsstoffen die nog wel in fruit zitten. In appelsap zit zelfs bijna alleen nog maar het vruchtensuiker. Sinaasappel-, grapefruit- of ananassap hebben nog wél goede voedingswaarden. In plaats van een stuk fruit kun je hiervan één keer per dag een glas nemen.

Fruit erbij?
Een appel uit het knuistje of een bakje fruitsalade tussendoor: zo eten de meeste mensen hun dagelijkse portie. Maar er zijn meer leuke manieren om fruit te eten:

–          Banaan en appel kun je ook zo op brood eten, of nog lekkerder, beleg je boterham met pindakaas met plakjes banaan, of garneer je boterham appelstroop met appel.

–          Zuivel en fruit, dat zijn ook dikke vriendjes. Eigenlijk kun je alle soorten fruit in een smoothie of in je yoghurt eten.

–           Maak zelf je eigen gezonde ijsjes! Alles wat je nodig hebt is een ijsjesvorm, een vriezer en je favoriete ingrediënten. Pureer vers fruit, strooi er een klein beetje suiker bij en meng het met vruchtensap, magere yoghurt of koude thee. In de vormpjes gieten en invriezen maar!

–          Iets te vieren? Trakteer jezelf, collega’s, vriendinnen op fruitspiesjes. Eventueel kun je ze half in gesmolten chocolade dippen.

Heb jij de gezonde smaak te pakken en wil je meer lezen over hoe je ook voldoende groente binnenkrijgt? Lees dan snel Hoe kom je aan je 200 gram groente?

Bron: Voedingscentrum.nl
Chantal van der Leest

Ook interessant