Gezondheid

Zo bouw je aan zelfvertrouwen

eten-met-vriendinnen-en-op-gewicht-blijven.jpg

Een gebrek aan zelfvertrouwen kan een rem zijn op je leven, maar té veel is ook niet goed. Vind een goede balans. Iets te weinig zelfvertrouwen? Zo bouw je hieraan in zes stappen.

1. Neem de gedachtes die je hebt over jezelf niet zo serieus. Zowel de positieve als de negatieve. Realiseer je dat je waarschijnlijk tot veel meer in staat bent dan wat die gedachtes je toestaan.

2. Probeer na te gaan wat je zelf belangrijk vindt in het leven. Wat wil je graag bereiken? Kijk wat minder naar wat anderen doen, maar vaar je eigen koers. Je hoeft niet per se te kunnen of te hebben wat anderen kunnen of hebben.

3. Soms ontkom je niet aan sociale vergelijking. Maar mensen met weinig zelfvertrouwen hebben de neiging om daar iets negatiefs van te maken, terwijl je er ook je voordeel mee kunt doen. Stel, een collega heeft promotie gemaakt. Natuurlijk kun je direct denken: dus ik ben niet goed genoeg. Maar je kunt je ook door die ander laten inspireren en je afvragen hoe je dat zelf kunt bereiken. Als dat tenminste iets is wat je echt wilt. Zo niet, dan hoef je er ook niks mee en kun je iemand simpelweg feliciteren. Is het wel belangrijk voor je, vraag jezelf dan af: wat kan ik van die ander leren? Misschien kun je deze persoon zelfs om advies vragen.

4. Stel realistische doelen. Geniet van wat je kunt, maar leg soms ook de lat iets hoger door nieuwe uitdagingen niet uit de weg te gaan.

5. Leer omgaan met kritiek. Vraag jezelf af: ben ik het hiermee eens? Wil ik dit veranderen? Zo ja, hoe pak ik dat aan?

6. Accepteer complimenten en wuif ze niet weg. Schrijf ze op en herlees de complimenten op momenten dat je zelfvertrouwen een deuk heeft opgelopen.

cover39Dit en meer lees je in het zelfvertrouwen-dossier in Margriet 39. Nu in de winkel en online te bestellen

Ook interessant