Zó bereid je je huid voor op de lentezon Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zó bereid je je huid voor op de lentezon

Hoewel het vaak nog fris kan zijn buiten, laat de zon zich steeds vaker zien. Nu de lente weer in zicht is en de zon vaker en feller schijnt is het belangrijk om je huid voor te bereiden op de UV-straling van de zon. In dit artikel geven we je een aantal handige tips, zodat je helemaal klaar bent voor eerste zonnestralen en je de lentezon kunt trotseren.

Want die lentezon kan behoorlijk verraderlijk zijn..

Gevaarlijke eerste zonnestralen

Dat het eerste lentezonnetje zich vaker laat zien is natuurlijk erg fijn. Op de redactie kijken we dan ook reikhalzend uit naar de warmere dagen. Toch is het belangrijk om ook nu al rekening te houden met de schadelijke UV-straling van de zon. Want hoewel de UV-straling in de lente nog niet zo sterk is als op een warme zomerdag in juli, is het belangrijk om je huid nu al te beschermen tegen de zon.

Dermatoloog Ilan Karavani vertelt aan het Nieuwsblad: “Je huid bouwt langzaam een verdedigingsmechanisme op tegen de zon, zodat je tegen de zomer een natuurlijke factor vier hebt, die 75 procent van de zonnestralen tegenhoudt. Maar die verdediging is er in de lente nog niet, dus smeer dan ook zonnecrème. Je hoeft geen hoge factor te smeren, een 8 of 16 is genoeg, maar bescherm je huid.”

Huid voorzichtig laten wennen

Doordat je huid in de winter weinig in contact is geweest met zonlicht is het belangrijk om je huid te laten wennen. Ga dus niet meteen een volle dag in de zon zitten, maar geef je huid rustig de kans. KWF geeft als tip om tussen 12 en 15 uur uit de zon te blijven, omdat de zon dan het krachtigst is. Daarnaast kun je je huid langzaam aan de zon laten wennen door in het voorjaar je gezicht handen en nek, en langzaam ook je armen en benen elke dag een kwartiertje bloot te stellen aan UV-straling.

Eet je bruin

Naast het laten wennen van je huid aan het zonlicht kun je je huid ook een handje helpen met voeding. Eén van de beschermende factoren van je huid is pigment. Karavani omschrijft het als “een soort parasol over de kern van elke cel die het DNA beschermt.” Naast pigment bestaat je huid uit een hoornlaag die dikker wordt en het licht weerkaatst. Daarnaast is er nog transpiratie. Door voedingsmiddelen als caroteen in wortels, lycopeen in tomatenen en anti-inflammatoire stoffen in bijvoorbeeld blauwe bessen of komkommer te eten, stimuleer je de aanmaak van pigment.

Smeer met een hoge factor

We benoemden het eerder al: het is vooral erg belangrijk om je huid te beschermen met een beschermingsfactor. De lente is de perfecte periode om weer een nieuwe fles zonnecrème aan te schaffen. Veel mensen weten namelijk niet dat ook dit product na verloop van tijd over de datum gaat. Probeer daarnaast elke twee uur te smeren, want door zweet of water raakt de crème zijn bescherming op een gegeven moment kwijt. Zorg er daarnaast niet alleen voor dat je je huid beschermt, maar draag ook een UV-blokkerende zonnebril die je ogen en de huid rondom je ogen beschermd tegen de lentezon.

Bron | Nieuwsblad, KWF, gezondheid.be, healthcentral.com

Redactie MargrietGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden