Gezondheid

Zo ben jij bestand tegen zomerse temperaturen

hitte.png

Het is warm buiten. Natuurlijk heerlijk voor een dagje zon, zee en strand of gezellige waterpret, maar voor veel kwetsbare Nederlanders is de hitte geen feestje. Wil jij weten hoe je je goed kunt wapenen tegen de hitte? Of wil je als mantelzorger of verzorger even weten wat je alvast kunt doen om de hitte buiten te houden? Volg dan deze handige en belangrijke Checklist Hitte van het Rode Kruis.

Wat moet je doen?

ο Houd de weersverwachting in de gaten. Volg het lokale weerbericht of kijk op de site van het KNMI.

ο Drink voldoende water. Ook als je geen dorst hebt. Vermijd alcohol en cafeïnehoudende drankjes. Ga uit van gemiddeld 2-3 liter per persoon per dag. Zorg dat je onderweg altijd een fles water bij je hebt.

ο Bescherm je tegen de zon met zonnecrème, zonnebril, lichte kleding en een petje. Ook als het niet stralend weer is kan je huid verbranden.

ο Vermijd zware inspanning op de warmste uren van de dag – tussen 12.00 en 16.00 uur – en zoek de schaduw op.

ο Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor de boodschappen of een wandeling.

ο Zorg voor koelte: ga bijvoorbeeld naar een plek uit de zon, waar een verkoelend windje staat. Leg af en toe een koele handdoek in je nek of neem een koele douche.

ο Laat de zonnewering zakken of doe overdag de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Doe ramen dicht als het buiten warmer is dan binnen (wat vaak het geval is tijdens een hittegolf). En zet ze open als het buiten koeler is
dan binnen.

ο Zorg voor ventilatie op je woon- of werkplek. Gebruik een ventilator.

 

En vooral, doe het heel rustig aan! Goede reden om even niets te moeten, toch?

Ook interessant