Zo beïnvloeden social media-apps je slaap Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zo beïnvloeden social media-apps je slaap

Een goede nachtrust is belangrijk voor ons functioneren overdag en zorgt ervoor dat lichamelijke functies naar behoren werken. Ondanks dat we wel weten dat het gebruik van onze telefoon in bed geen goed idee is, doen we het toch. Soms zelfs tot we in slaap vallen. Uit onderzoek blijkt dat in de late uurtjes door sociale media scrollen een grote impact op onze slaap heeft én het zorgt ervoor dat we minder snel in slaap vallen.

Aan het onderzoek van Sleepjunkie deden 2.012 Amerikanen mee. Zij kregen een smartwatch om die bijhield hoe lang het duurde voordat ze in slaap vielen en hoe lang de REM-slaap duurde. De volgende dag moesten de kandidaten aangeven hoe moe ze waren na het gebruik van een bepaalde social media-app die ze gebruikten in het uur voordat ze in slaap vielen.

Invloed op REM-slaap en in slaap vallen

Uit het onderzoek blijkt dat de apps allemaal invloed hebben op onze slaap, met name op de REM-slaap en hoelang het duurt voordat we in slaap vallen. De winnaar is daarbij TikTok. Gebruikers van deze app brengen slechts 14 procent van hun slaap door in REM, terwijl 20 tot 25 procent normaal is. Daarnaast is het voor gebruikers van TikTok heel lastig om in slaap te vallen. Het duurt gemiddeld maar liefst een uur en zeven minuten na het gebruik van de app om in slaap te vallen. Mensen die geen elektronica gebruiken voor het slapengaan, doen gemiddeld 25 minuten over in slaap vallen.

Ook Instagram en Snapchat zijn boosdoeners als het aankomt op je slaap. Voor gebruikers van deze apps duurde het 58 en 56 minuten om in slaap te vallen en ook de REM slaap was slechts 15,5 en 16 procent. Zo scoorden de andere apps:

  • Twitter: 18% / 50 minuten
  • Facebook – 19.5% / 45 minuten
  • Pinterest – 19.5% / 38 minuten
  • YouTube – 19.5% / 32 minuten
  • WhatsApp – 21% / 34 minuten
  • Reddit – 21.5% / 35 minuten
  • Tumblr – 21.5% / 39 minuten

Waarom is social media voor het slapen slecht?

Die vraag wordt uitgebreid onderzocht, maar het geven van een eenduidig antwoord blijft lastig. Volgens Sleepjunkie komt het onder andere door het blauwe licht dat onze telefoons uitstralen. Dit licht zorgt ervoor dat we alert blijven en het aanmaken van melatonine uitstellen. Maar er speelt meer mee, want waarom is het verschil tussen de apps zo groot? Dat komt volgens het platform doordat apps als Tiktok zorgen voor een boost van adrenaline en dopamine. We krijgen dus geen slaperig gevoel, maar worden juist energiek. Ze helpen dus niet om tot rust te komen voor het slapen, maar doen juist het tegenovergestelde.

Bron | Sleepjunkie

RedactieGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden