Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zit er meer suiker in zoete aardappels?

zoete-aardappelen.jpg

Zoete aardappels bevatten inderdaad iets meer suiker dan gewone piepers. Toch zijn ze gezonder voor je bloedsuikerspiegel. Onder andere doordat er meer vezels in zitten.

Eigenlijk is een zoete aardappel helemaal geen knol, maar een groente. Wel zit er net als bij de gewone aardappel veel zetmeel in. En ja, ook ietsje meer suiker. Toch hebben ze een lagere glycemische index (GI) dan gewone aardappels. Dit komt doordat ze meer vezels bevatten, maar óók doordat er een stofje in schijnt te zitten dat de insulinegevoeligheid vergroot. Het  gevolg is dat de bloedsuikerspiegel minder stijgt van zoete aardappels dan van gewone aardappels. En hoe minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, hoe gezonder.

Gebakken is minder goed

Maar zoete aardappels zijn niet altíjd beter voor je bloedsuikerspiegel dan gewone aardappels. Want ook de manier waarop je voeding bereidt, heeft gevolgen voor de snelheid waarmee koolhydraten uit voeding in het bloed worden opgenomen. Zo hebben gebakken of gefrituurde zoete aardappels een veel hogere glycemische index dan gekookte, normale aardappels. 

Echt héél véél vitamine A

Qua vitamines en mineralen verschillen zoete aardappels weinig van gewone. Maar als het gaat om vitamine A zijn zoete aardappels de absolute uitblinker. Met één portie zoete aardappels (125 gram) heb je al je dagelijkse aanbeveling binnen. Vitamine A zorgt voor een goede weerstand en een gezonde huid. Als je last hebt van een droge, schilferige huid en dof haar kan dit op een vitamine A-tekort wijzen.

Brownies met zoete aardappel

Vanwege de zoetige en kruidige smaak past de zoete aardappel goed in zowel hartige als zoete gerechten. Hij is heerlijk in stamppotten en curry’s, je kunt er friet van maken en… je kunt er ook heerlijke brownies van bakken!


Bron | Nederlands Voedingsstoffenbestand (RIVM)

Ook interessant