Gezondheid

Zijn Hollandse stamppotten gezond?

stamppot.jpg

Eind van de zomer smachten sommigen van ons al naar een bord boerenkool met worst en een kuiltje jus. Maar zijn die stevige Hollandse stamppotten wel zo gezond? 

Nederlanders houden in het algemeen van een voedzame en stevige kost. Bij het ontbijt en de lunch eten we brood met kaas, ’s avonds is het een mix van aardappels, vlees, groenten en een schep jus en als toetje eten we graag een bakje vla. In de winter komen daar de bekende stamppotten bij. Die zitten vol vitamines en mineralen en vullen lekker, maar goed voor de lijn zijn ze niet.

Veel calorieën 

De aardappels en het vlees of de worst zorgen al voor een behoorlijke hoeveelheid calorieën. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de jus voor ‘in het kuiltje’.  Zo calorierijk eten is helemaal niet erg als je flink wat energie nodig hebt en veel vet verbrandt. En laat de winter nou net een maand zijn waarin we net iets meer energie nodig hebben. Maar hoeveel calorieën bevatten onze populaire stamppotjes nou eigenlijk?

  • Stamppot boerenkool met rookworst, spekjes en jus = 700 kilocalorieën
  • Spruitjes en gekookte aardappels met een bal gehakt = 400 kilocalorieën
  • Stamppot zuurkool met een speklapje en jus = 650 kilocalorieën
  • Snert met rookworst = 250 kilocalorieën
  • Andijviestamppot = 320 kilocalorieën
  • Jachtschotel = 500 kilocalorieën

Gezonde tips

Ondanks de hoeveelheid calorieën is een stamppot niet helemaal ongezond; de vele gekookte groenten die erin zitten zijn zeker een pluspunt. Maar kook die niet te lang, anders gaan goede vezels en vitamines verloren. En schep, om minder calorieën binnen te krijgen, meer groenten op dan aardappels en vlees. Kies in plaats van vlees ook eens voor een stukje vis (zalm bijvoorbeeld) bij de stamppot; dat ligt een stuk minder zwaar op de maag is.

Variatie is gezond voor je. Varieer er dus op los met je stamppotjes! Maak bijvoorbeeld eens een stamppot van vis, een vegetarische stamppot of gebruik spannende groenten en kruiden.

Nog 4 gezonde tips?
1. Bak magere spekjes goed uit zodat het meeste vet eruit is.
2. Meng wat water door je jus.
3. Gebruik magere stukken vlees als tartaar of kipfilet. Rundergehakt is bijvoorbeeld ook veel minder vet dan half-om-halfgehakt.
4. Vervang de jus eens door mosterd en vervang de vette spekjes door gekookte ham.

>> Trek gekregen in een winterse stamppot? Kijk hier voor twee heerlijke gezonde recepten!

Ook interessant