Gezondheid

Het witte (of groene) goud: 6x dit is waarom asperges zo gezond zijn

het-witte-of-groene-goud-6x-dit-is-waarom-asperges-zo-gezond-zijn.jpg

Of ze nou wit of groen zijn, in een soep worden verwerkt, op de bbq worden gegrild of met een klassieke hollandaisesaus worden geserveerd: asperges zijn populair. Maar, wist je dat asperges ook nog eens extreem gezond zijn en allerlei gezondheidsvoordelen bevatten?

Mits de asperges niet worden gemengd met calorierijke sauzen of worden gegeten naast een groot bord friet natuurlijk. 

1. Urineweginfecties

Dankzij asparaginezuur, een soort aminozuur, hebben asperges onder andere een vochtafdrijvend effect. Het zuur helpt de afvalstoffen van stikstof om te zetten in het niet-giftige ureum. Ureum wordt vervolgens door de nieren uitgescheiden. Ureum werkt ook meteen tegen bacteriën die een urineweginfectie kunnen veroorzaken.

2. Spijsvertering stimuleren

Asperges zitten boordevol vezels en stoffen die de spijsvertering stimuleren en daardoor voor een goede darmflora zorgen. Met name insuline versterkt je darmwerking. Daarnaast stabiliseert foliumzuur, in combinatie met vitamine C, het darmslijmvlies.

3. Spier- en zenuwactiviteit

Asperges zitten vol kalium, en laat kalium – samen met chloride en natrium – nou net verantwoordelijk zijn voor de vochtbalans en bloeddruk in je lichaam. Dit mineraal is tevens essentieel voor het functioneren van spieren en zenuwen. Het zorgt ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en dat spieren zich samentrekken.

4. Weinig calorieën

Asperges bevatten ook nog eens zeer weinig calorieën, tenminste: als je ze zonder zware sauzen eet. Tel daarbij op dat ze boordevol vezels zitten, waardoor je er lang een vol gevoel aan overhoudt. Asperges zijn dus het perfecte dieetvoer.

5. Sterke botten

Ook bevat de gezonde groente een flinke hoeveelheid calcium en magnesium, wat voor sterke botten zorgt.

6. Vitamines

Je zou een asperge best een vitaminebom kunnen noemen. Vitamine C zorgt bijvoorbeeld voor een sterk immuunsysteem. Daarnaast is vitamine B1 belangrijk voor je zenuwstelsel en B2 heb je nodig om voedsel om te zetten in energie. Kortom, asperges passen perfect in je gezonde dieet.

Wit of groen?

In principe bevatten alle asperges even veel goede stoffen. Groene asperges bevatten alleen nét iets meer vitamine C en caroteen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Mens en Gezondheid
Beeld | iStock

Ook interessant