Gezondheid

Deze zeven signalen waarschuwen je dat je te veel zout eet

deze-zeven-signalen-waarschuwen-je-dat-je-te-veel-zout-eet.jpg

Het is heel verleidelijk om extra zout aan gerechten toe te voegen, om meer smaak te creëren. Toch kun je dat beter niet doen, want er te veel van binnenkrijgen is schadelijk voor ons lichaam.

Zo loop je een hogere kans op het krijgen van nierziektes en een verhoogde bloeddruk.

1. Vocht vasthouden

Zien je vingers er meer opgezwollen uit dan normaal? Dan kan het zijn dat je lichaam vocht aan het vasthouden is. Dat kan namelijk gebeuren als je te veel zout hebt gegeten. Je kunt dat heel simpel oplossen door meer water te drinken, dat zorgt ervoor dat het overschot uit je lichaam spoelt.

2. Dorst krijgen

Als je iets zouts hebt gegeten, zoals chips of gezouten noten, kan het zijn dat je dorst krijgt. Dat komt doordat zout vocht onttrekt aan je lichaam; zo wordt de zout-waterbalans in het lichaam verstoord. Om de balans weer op peil te brengen, moet je meer vocht binnenkrijgen. Doe dat het liefst door water of thee te drinken, dat werkt het meest effectief tegen vochttekort.

3. Vaker naar het toilet

Merk je dat je vaker naar het toilet moet dan normaal? Dan krijg je waarschijnlijk te veel zout binnen en zijn je nieren druk aan het proberen het overschot te verwerken. Naast dat je vaker naar het toilet moet, kan het ook zijn dat je urine er donkerder uit ziet.

4. Meer trek in ongezond eten

Als je heel veel zout binnen krijgt, kan het zijn dat je trek krijgt in ongezond voedsel, zoals snoep en chips. Ook kan het zijn dat je eten flauw vindt smaken. Dat probleem is op te lossen door het gebruik van zout af te bouwen. Kies bijvoorbeeld voor een stuk fruit in plaats van voor een zak chips.

5. Meer hoofdpijn 

Heb je steeds vaker last van hoofdpijn? Ook dat kan komen doordat je teveel zout neemt. Uit een onderzoek bleek namelijk dat van de volwassenen die 3,5 gram zout per dag binnenkregen, bijna een derde meer hoofdpijn had dan degenen die maar 1,5 gram per dag hadden binnenkregen.

6. Sneller kramp

Heb je last van kramp in je spieren na het sporten? Dat kan een teken zijn dat je meer zout binnenkrijgt dan aanbevolen. Dat heeft te maken met de balans tussen kalium en zout. Het laatste zorgt voor het aanspannen van de spieren, kalium daarentegen zorgt ervoor dat de spieren ontspannen. Als je veel zout binnenkrijgt, raakt die balans verstoord en gaan je spieren meer aanspannen tijdens en na het sporten.

7. Verhoogde bloeddruk 

Als je veel zout eet, heb je een kans op een verhoogde bloeddruk. Wanneer dat gebeurt, kun je het beste minderen of helemaal stoppen met zout innemen. Uiteindelijk kan een verhoogde bloeddruk namelijk leiden tot hart- en vaatziekten, beroertes en beschadigingen aan de nieren.

Hoeveel zout mag je gebruiken?

Volwassenen mogen per dag niet meer dan zes gram zout binnenkrijgen. Dat is ongeveer een theelepel met tafelzout. De makkelijkste manier om er minder van binnen te krijgen, is door verse en gezonde voeding te eten. Het meeste zout zit namelijk in bewerkt voedsel.

Als je merkt dat je meer zout hebt gegeten dan gezond is, zorg er dan voor dat je meer water drinkt en je zoutinname vermindert.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron: Famme
Beeld: iStock

Beluister dagelijks gratis tips van Margriet

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant