Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit zijn 7 gezondheidsvoordelen van peterselie

dit-zijn-7-gezondheidsvoordelen-van-peterselie.jpg

Ben je fan van peterselie en strooi je dit kruid het liefst over ál je gerechten? Dan hebben we goed nieuws: peterselie heeft namelijk een hoop gezondheidsvoordelen die je misschien nog niet kende.

We hebben zeven gezondheidsvoordelen van peterselie voor je op een rijtje gezet.

1. Sterkere botten

Peterselie bevat veel vitamine K, wat bijdraagt aan gezonde en sterke botten. Vitamine K zorgt ervoor dat calcium beter kan worden opgenomen en dat je het minder uitplast. Daarnaast helpt vitamine K bij de aanmaak van eiwitten in je botten. Wanneer je niet genoeg vitamine K binnenkrijgt kan dat zorgen voor een grotere kans op osteoporose en botbreuken. Strooi dus vooral wat extra peterselie over je gerecht.

2. Hart- en bloedvaten

In peterselie zit een hoop vitamine B11, ook wel bekend als foliumzuur. Foliumzuur draagt onder andere bij aan gezondere hart- en bloedvaten. Ook heeft je lichaam foliumzuur nodig voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.

3. Provitamine A

Naast vitamine K en B11 bevat peterselie een hoop provitamine A. Deze vitamine wordt ook wel bètacaroteen genoemd, een stofje dat je lichaam omzet in vitamine A. Het draagt bij aan je imuunsysteem, gezonde ogen, sterke botten en sterke tanden. Ook beschermt het je huid van binnenuit tegen de schadelijke uv-straling van de zon.

Lees ook:
Recept voor een lekkere Libanese lunch: tabouleh met granaatappelpitjes en peterselie

4. Vitamine C

Dat peterselie boordevol vitaminen zit wordt langzamerhand wel duidelijk. Naast vitamine K, B11 en provitamine A is peterselie ook rijk aan vitamine C. Eén van de bekendste vitaminen, mede omdat deze bijdraagt aan een hoop dingen in ons lichaam. Het geeft onder andere een boost aan je imuunsysteem, waardoor virussen worden afgeremd. Daarnaast zorgt vitamine C ervoor dat ijzer beter kan worden opgenomen én het bevorderd de vorming van bindweefsel.

5. Een goede hoeveelheid ijzer

Peterselie bevat ijzer, dat ervoor zorgt dat je minder vermoeid bent en bloedarmoede tegengaat. De vitamine C in peterselie zorgt ervoor dat je het ijzer beter kan opnemen. Een win-winsituatie dus!

6. Een frisse adem

Naast alle belangrijke vitaminen die je lichaam nodig heeft, heeft peterselie nog een voordeel: het kan helpen om een frissere adem te krijgen. Peterselie bavat namelijk de stof chlorofyl, die een antibacteriële werking heeft. Slechte bacteriën in je mond worden na het eten van peterselie te lijf gegaan, waardoor nare geurtjes verdwijnen.

Soorten peterselie

Wil je na het lezen van deze gezondheidsvoordelen meer peterselie gaan gebruiken? Dan is het belangrijk dat je voor de juiste soort gaat. Het is je namelijk vast weleens opgevallen dat er twee soorten in de winkels liggen: platte peterselie en krulpeterselie. Maar op welke momenten gebruik je ze? Wanneer je beide soorten proeft, proef je meteen een verschil. Platte bladpeterselie is heftiger van smaak, lijkt een beetje op peper en kan zelfs wat prikken op je tong. Deze peterselie gebruik je om gerechten om smaak te brengen. Krulpeterselie is zachter van smaak en kun je gebruiken als garnering.

Bron | Etos, puurfiguur.nl, Elle
Beeld | Getty Images

Ook interessant