Gezondheid

Zaden en poeders: waar zijn ze goed voor?

tarwegras.png

Van lijnzaad heb je vast wel eens gehoord, maar heb je wel eens een shotje tarwegras gehad? Of wat te denken van hennepzaad? Deze zaden en poeders zijn de nieuwste trend en worden door hun enorme voedingswaarde ook wel superfoods genoemd. Lekker door de yoghurt of vruchtensap. Alle gezonde voordelen op rij! 

Lijnzaad

Als je last hebt van je darmen kan lijnzaad goed van pas komen. Ze bevorderen namelijk de natuurlijke stoelgang en dienen tegelijkertijd als een soort smeermiddel voor het transport van de voeding. Het meeste profijt heb je als je de lijnzaden vlak van te voren even breekt in een vijzel. De stoffen worden dan het beste in je systeem opgenomen.

Chiazaden

Wat voor zaden? Chia is de naam. Deze kleine beginselen van de Chia plant uit Midden-Amerika zijn rijk aan calcium, ijzer, magnesium en vezels. Gebruik ze in de muesli of salades en je profiteert al van de goede eigenschappen van deze kleine krachtpatser. Fijn is dat chiazaad vrijwel smaakloos is en ook nog eens voor een vol gevoel zorgen.

Hennepzaad

Ligt het aan onze roots, of denkt iedereen bij het horen van ‘hennep’ meteen aan wiet? Deze zaden zijn in ieder geval erg goed voor je. Ze bevatten namelijk de essentiële vetzuren omega 3 & 6 en zitten boordevol eiwitten.

Tarwegras

Tarwegras klinkt een beetje te gezond voor sommige onder ons. Echter kun je dit poeder gemakkelijk verwerken in een smoothie of sap zonder dat je er iets van merkt. Je krijgt dan al het goeds binnen van de scheuten van de tarweplant, namelijk: de vitaminen en mineralen en aminozuren.

Chlorella

Als je bang bent dat je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, kun je kiezen om chlorellapoeder aan je dieet toe te voegen. Deze micro-alg bestaat voor maarliefst 60% uit eiwit. Daarnaast ondersteunt het je energieniveau en zit het boordevol ijzer en zink.

Ook interessant