Gezondheid

Lange fietstocht op de planning? Vijf tips om zadelpijn te voorkomen

lange-fietstocht-op-de-planning-vijf-tips-om-zadelpijn-te-voorkomen.jpg

Ben je nét lekker een eind onderweg met je fiets, begint je huid ineens enorm te branden rondom je billen: er is weinig zo vervelend als zadelpijn. Gelukkig kun je zadelpijn met wat goede tips voorkomen.

Zadelpijn ontstaat wanneer bloedvaten en zenuwen in je billen in de verdrukking komen door het schuren van je huid tegen je broek, of de huid tegen een ander stukje huid. Hoewel het enorm vervelend kan zijn, zijn er gelukkig wel manieren op die vervelende pijn aan je billen te voorkomen. Zoals uit deze tips wel blijkt, is een goede voorbereiding heel belangrijk.

1. Kies een goed zadel

Zadelpijn voorkomen begint eigenlijk al bij het uitkiezen van een zadel. Als je van plan bent langere afstanden te fietsen, kun je namelijk beter kiezen voor een hard, leren zadel dan voor een zachtere variant. Een hard zadel onder je billen geeft namelijk een stuk meer ondersteuning, en dat heb je nodig als je er lang op blijft zitten. We waarschuwen wel vast: net als je leren schoenen moet inlopen, moet een leren zadel ook even ‘ingezeten’ worden. Pas na een paar ritjes zul je echt de voordelen van je zadel gaan merken. Ook is het belangrijk dat je de goede breedte kiest voor je zadel. Bij mannen wordt 6 tot 16 centimeter aangeraden, bij een vrouw 9 tot 16 centimeter. Die marge is zo ruim, omdat we allemaal anders gebouwd zijn en onze zitbotjes nét op een andere plek zitten. Gewoon even uitproberen wat voor jou goed werkt dus.

2. Gebruik bodylotion

Als je van plan bent een flink eind te fietsen, is het belangrijk om ’s ochtends even goed te tijd te nemen om je in te smeren. Niet alleen met zonnebrandcrème op plekken die blootgesteld worden aan de zon, maar ook met een verzorgende bodylotion ónder je broek. Wanneer je huid goed gehydrateerd is, kan deze meer hebben en kun je zadelpijn dus voorkomen. Let wel op dat je niet nét voor vertrek de bodylotion uit de kast haalt. Het moet namelijk wel goed ingetrokken zijn: een te plakkerige, zachte huid zorgt voor zweterigheid en een grotere kans op blaren.

Lees ook: Dít is wat een halfuurtje fietsen voor je lichaam doet

3. Zet je zadel op de goede hoogte

Ook door je zadel te verstellen kun je zadelpijn vaak voorkomen. Als je zadel te hoog staat, moeten je heupen meedraaien als je fietst. Daardoor schuurt je huid tegen je broek en raakt je huid dus sneller geïrriteerd. De ideale hoogte van je zadel verschilt natuurlijk per persoon, maar er zijn wel wat richtlijnen. Als je op je zadel zit en trapt, moet je been niet volledig gestrekt zijn maar juist nog net licht gebogen blijven. Als je nog met je tenen de grond raakt wanneer je je been strekt, heb je de juiste hoogte gevonden.

4. Draag goede kleding

Trek je speciale fietskleding aan? Let er op dat je fietsbroek een goede vochtopnemende voering heeft van binnen. Ook moet zo’n broek geen naden of zomen hebben op plekken waar de broek het zadel raakt. Maar ook als je in je normale kleding een lange fietstocht gaat maken, kun je voorzorgsmaatregelen nemen. Draag een broek en ondergoed waarin niet te veel naden zitten, gemaakt van een goed absorberend materiaal dat ademt. Een katoenen broek kan dan bijvoorbeeld een goede optie zijn.

5. Wissel af en toe van positie

En áls je dan eenmaal op de fiets zit, kun je ook nog wat doen om zadelpijn te voorkomen. Als je een lange fietstocht voor de boeg hebt, blijf dan niet te lang in dezelfde positie op het zadel zitten. Wissel af en toe van houding door een klein beetje naar voren of achteren te gaan op je zadel. Zo voorkom je dat er langdurig druk op één plek is, waardoor daar minder snel irritatie ontstaat. Ook kan het helpen om af en toe – op een plek waar dit veilig kan – even op de trappers te gaan staan. Zo kan het weefsel zich herstellen, en jij je benen even strekken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Vriendin, Fietsersbond
Beeld | iStock

Ook interessant