Gezondheid

3 yogahoudingen voor een goede nachtrust

yoga-oefeningen-nachtrust.png

Heb je moeite met slapen na een drukke dag? Probeer dan eens deze drie yogahoudingen. Ze zorgen dat het lichaam ontspant, waardoor een goede nachtrust wordt bevorderd.

Liggende twist

Ga op je rug liggen en pak met je rechterarm je linkerknie en leg die over je ander been zodat je lichtelijk draait met je heup. Strek vervolgens je linkerarm gestrekt opzij en draai ook je hoofd naar deze kant. Haal vervolgens 12 x rustig adem. Draai daarna van kant en doe dezelfde stretch. Door deze oefening ontspan je niet alleen, maar open je ook de borst en breng je meer ruimte en flexibiliteit in je onderrug.

Gebroken kaars

Ga op een matje liggen met je benen omhoog tegen de muur. Je heupen blijven op de mat. Je ligt nu in de vorm van de letter L. Pas vervolgens voor vijf minuten de buikademhaling toe, zodat je lichaam ontspant. Kom uit deze houding door je knieën te buigen en op je rechterzij te rollen. Deze oefening is ook goed om rugpijn te verlichten.

Liggende vlinder

De liggende vlinder is een yogahouding die ontspannend werkt. Ga voor deze oefening met je rug op een matje liggen en breng je voeten zo dicht mogelijk bij je bekken. Plaats hierbij je voetzolen tegen elkaar en laat je knieën naar buiten vallen. Ontspan je liezen en laat hierbij je knieën zo ver mogelijk naar de grond zakken. Kantel je bekken om de onderrug laag te houden en strek je armen opzij of plaats ze boven je hoofd. Blijf ongeveer vijf minuten in deze houding.

 

Ook interessant