Gezondheid

Rol de mat maar uit: yoga versterkt je immuunsysteem

rol-de-mat-maar-uit-yoga-versterkt-je-immuunsysteem.jpg

Een yogasessie heeft veel voordelen. Je wordt er niet alleen flexibel van, maar het helpt je ook beter te ontspannen. Je kunt er onder andere rugpijn mee bestrijden en je geheugen verbeteren. Ook zou het zelfs helpen tegen migraine. Op zich al reden genoeg om die yogamat tevoorschijn te toveren. Maar nu blijkt zelfs dat je immuunsysteem wordt versterkt door een potje yoga. 

En niet alleen je immuunsysteem krijgt van yoga een flinke oppepper, nee het remt zelfs chronische ontstekingen. Aan de slag dus! 

Je versterkt je immuunsysteem door yoga

Tijd om de yogamat vanaf nu wat vaker uit te rollen. Uit een onderzoek naar hatha yoga, dat is de meest traditionele vorm van yoga, blijkt dat de pro-ontstekingsstoffen bij de deelnemers afnamen. Om precies te zijn ging het hierbij vooral om de cytokine genaamd cataboline, ook wel: Interleukine-1 beta. Daarnaast nam ook de IL-6 en tumornecrosefactor-alfa af. In normale mensentaal houdt dat dus in dat vooral de kans op (chronische) ontstekingen afneemt, wat je immuunsysteem ten goede komt.

De invloed van stress

Dat komt onder andere doordat met yoga de hoeveelheid stress in je lichaam afneemt. Naast te weinig slaap of een tekort aan vitaminen en mineralen is vooral stress een grote boosdoener voor je immuunsysteem. Te veel stress zorgt niet alleen voor mentale klachten, het kan ook fysiek tot uiting komen. Bijvoorbeeld doordat je lichaam vatbaarder wordt voor ziektes en virussen of eerder ontstekingen oploopt. Om deze (chronische) stress te verminderen blijkt ook uit eerder onderzoek dat yoga hieraan kan bijdragen. Hierbij gaat het niet alleen om de oefeningen, maar ook om de juiste ademhalingstechniek en een stukje meditatie.  

Lees ook: Yoga! Welke vorm past bij jou?

Yoga oefeningen voor een versterkt immuunsysteem

Als je aan de slag wil gaan met yoga om je immuunsysteem te versterken, dan is er een aantal oefeningen die goed werkt. Hiervoor heeft Yoga Online een aantal oefeningen op een rijtje gezet. Zo zorgen vooral verwarmende oefeningen ervoor dat je longen worden gestimuleerd en gifstoffen je lichaam beter kunnen verlaten. Start allereerst met de klassieke Zonnegroet om soepel en warm te worden. Ook de Kat, een houding waarbij je op handen en knieën gaat zitten, maakt je lichaam warm. Probeer met je hoofd naar beneden en een bolle rug flink in te ademen en adem vervolgens krachtig uit waarbij je je rug zo hol mogelijk maakt en je hoofd omhoog brengt.

Luchtwegen open maken 

Een andere oefening om je luchtwegen te simuleren is door met je benen gestrekt tegen een muur te liggen. Je kunt ook een dekentje gebruiken om het wat comfortabeler te maken. Dit helpt ook meteen om de lichte welving in je bovenlichaam te krijgen die bij deze oefening belangrijk is. Vervolgens open je je armen naar de zijkanten en adem je rustig door. Deze oefening wordt ook wel de Gebroken Kaars genoemd. Ook de Neerwaartse Hond zorgt voor minder slijm in je longen en dat je neus opengaat. Deze kun je vervolgens afwisselen met een Hoge Plank om je longen te trainen.

Yoga voor je darmen

Om de gifstoffen uit je darmen te drijven kan de Gedraaide Stoel helpen. Hierbij buig je je knieën alsof je op een stoel gaat zitten en strek je je armen vervolgens zo ver mogelijk uit om je lichaam zo lang mogelijk te maken. Vervolgens zet je je handpalmen tegen elkaar op borsthoogte en draai je naar links. Met je rechterelleboog steun je tegen je knie en maak je je rug zo recht mogelijk. Dit doe je zo’n vier ademhalingen lang en wissel daarna van kant. 

Je immuunsysteem oppeppen 

Mocht je je immuunsysteem wat willen aansterken dan zal één lesje yoga helaas nog niet heel veel uithalen. Het onderzoek gaat namelijk vooral uit van de lange termijneffecten. De deelnemers moesten daarom zo’n acht tot twaalf weken dagelijks tot wekelijks yoga oefeningen doen. Hoeveel en hoe lang je precies bezig moet zijn, daar zijn nog meer studies voor nodig. Maar minimaal één keer per week een yogalesje volgen kan zeker geen kwaad. Sterker nog, naast het oppeppen van je immuunsysteem zijn alle andere voordelen voor lichaam en geest al de moeite waard. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock, Happy with yoga, Yoga Online
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant