Gezondheid

Yoga voor sterke en soepele schouders

yoga-voor-schouders.png

Dag 10 van de Fit Challenge even we je een paar fijne yoga-oefeningen. Zitten je schouders af en toe vast? Maak ze soepel en sterk met yoga. Hieronder drie oefeningen die je gewoon thuis op de yogamat kunt doen. Succes! 

Oefening 1: de dolfijn (makarasana)

Kom op handen en knieën met je knieën recht onder je heupen en plaats je onderarmen op de mat, je handen zijn ter hoogte van je schouders. Krul je tenen naar onder, lift je knieën en vervolgens je heupen van de mat en duw je zitbotten omhoog. Strek, als het gaat, je benen, maar alleen als je je rug gestrekt kunt houden. Duw de onderarmen stevig in de mat en je schouderbladen tegen je rug. Houd je hoofd tussen je bovenarmen. Blijf 30 seconden tot een minuut zo staan.

 

 

Oefening 2: de duif (kapotasana)

Stap vanuit downward-facing dog je rechtervoet achter je linkerhand en laat je rechterknie langzaam rusten ter hoogte van je rechterhand, zodat je zit. Het linkerbeen is gestrekt. Zet je handen naast je heupen en strek je rug vana f het heiligbeen omhoog, open je borst en je schouders. Tevens een goede houding om de heupen soepel te maken. Blijf tien ademhalingen in deze pose en wissel.

Oefening 3: de opwaartse plank (purvottanasana)

Zit rechtop met je benen gestrekt naar voren en plaats je handen 10 tot 15 cm achter je heupen. Point je voeten richting dempt, duw jezelf vanuit je heupen omhoog en laat je hoofd in je nek vallen. Blijf vijf rustige ademhalingen in deze pose en herhaal.

Ook interessant