Gezondheid

10 x waarom wortels de ideale gezonde snack zijn

10-x-waarom-wortels-de-ideale-gezonde-snack-zijn.jpg

Wortels zijn de ideale gezonde snack én lekker op ieder moment van de dag. Als een zakje worteltjes niet standaard bij jou in de koelkast ligt, dan overtuigt deze lijst je vast om ze vaker op het boodschappenlijstje te zetten. 

Want er zit maar één nadeel aan deze gezonde snack, en dat is het geluid dat je maakt terwijl je ze eet. Dus disclaimer: deze snack is niet geschikt voor in bibliotheken en stiltecoupés.

  1. Wortels zijn goed voor je huid

    Wortels zitten vol met het stofje bètacaroteen, een stofje dat de huid beschermt tegen UV-schade. Dat betekent: minder uitdroging en minder snel rimpels. Hoera! Voor het beste resultaat eet je twee wortels per dag, of drink je twee glazen wortelsap.

  2. Wortels zijn makkelijk mee te nemen

    Door het kleine formaat passen wortels makkelijk in iedere tas. Ga voor de kleine snackversie of koop gewoon de grote versie, maar snijd die in kleine plakjes.

  3. Wortels gaan goed samen met een dip

    Heksenkaas, hummus, pesto, tzatziki, yoghurtdip… wortels smaken óveral goed bij. Dus eigenlijk kun je er ook nooit uitgekeken op raken, want dan verander je gewoon de dip.

  4. Wortels zijn vullend

    Hoe meer tijd en moeite iets kost om te eten, hoe langer je je er verzadigd door voelt. Nu zijn wortels van zichzelf al een flinke hap omdat ze zo stevig zijn, maar je kunt het jezelf nog lastiger maken met geraspte wortels. Zo ben je ook langer bezig met de voorbereiding.

  5. Wortels zijn goed voor je ogen

    Bètacaroteen is niet alleen goed voor een stralende huid, maar maken ook je ogen sterker. Het stofje wordt namelijk omgezet in vitamine A, en laat dat nou net de vitaminesoort zijn die de gezondheid van je ogen ondersteunt. Slechts een halve wortel bevat al de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A.

  6. Wortels helpen met afvallen

    Een blik op de voedingswaarden van de oranje peentjes is genoeg: wortels zijn een gezonde snack waar je niet snel van aankomt. Per 100 gram wortelen krijg je 33 kcal, 0,3 gram vet en 5,5 gram koolhydraten binnen.

  7. Ze zitten vol vitaminen

    Dat er veel vitamine A in wortels zit wisten we al, maar dat is niet de enige vitaminesoort. Zo zitten ze ook vol vitamine B1, B2, B3, B6, C, D, E en K. Oh, en daarnaast zijn wortels ook nog rijk aan de mineralen kalium, fosfor, molybdeen, koper en magnesium.

  8. Wortels zijn lang houdbaar

    De meeste soorten kun je een maand buiten de koelkast bewaren, en een week binnen de koelkast (de kou droogt ze sneller uit). Mocht je toch te laat zijn, dan kun je er altijd nog wortelsoep of -sap van maken.

  9. Wortels zijn duurzaam

    Je kunt wortels met een gerust hart het hele jaar door eten, want de klimaatbelasting is het hele jaar door minimaal. Alleen in april gaat deze iets omhoog (maar is hij nog steeds laag vergeleken met andere voedingsmiddelen). Benieuwd wat voor effect andere groenten op het milieu hebben? Dat kun je hier vinden.

  10. Wortels verlagen het risico op hart- en vaatziekten

    Daar zijn we weer met bètacaroteen, maar het is écht een wonderstofje. Het verkleint namelijk ook het risico op hart- en vaatziekten, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen.

Alles weten over een gezonde en gevarieerde voeding, met 54 lekkere recepten? Je vindt het in de Margriet Lekker Eten special die je hier kunt bestellen.

Bron | Women’s Health, Het Voedingscentrum
Beeld | iStock

 

Ook interessant