Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Word je zwaarder van te weinig slapen?

zwaarder-als-je-te-weinig-s.png

Je kent het wel: ’s avonds wil je het einde van een tv-programma zien. Daardoor wordt het later dan gepland en ’s ochtends gaat de wekker weer vroeg. Maar wist je dat je daar ook van aan kunt komen?! Er zijn aanwijzingen dat je door te weinig slapen meer gaat eten, waardoor je dus sneller aankomt.

Uit een aantal studies bij volwassenen is gebleken dat mensen die kort (minder dan 5 uur) slapen, meer aankomen dan mensen die langer slapen.

Meer trek door weinig slaap

Uit slaaponderzoeken in een laboratorium bleek dat kort slapen ervoor zorgde dat proefpersonen meer gingen eten, grotere porties kozen en meer trek hadden. In dat onderzoek werd geen effect van kort slapen gevonden op het gewicht van de deelnemers, waarschijnlijk doordat de onderzoeksperiode kort was.

Te veel slapen ook een probleem?

In sommige onderzoeken kwamen ook de mensen die lang (meer dan 9 uur) slapen, meer aan. Er zijn daarnaast studies die geen verband vinden tussen de duur van de slaap en hoeveel deze mensen aankomen.

Conclusie

Kortom, er zijn aanwijzingen dat weinig slapen invloed kan hebben op je eetlust en wellicht daardoor op je lichaamsgewicht. Als je voldoende slaapt, is dat niet alleen beter voor je gewicht, maar ook voor je humeur!

Heb jij een gezond gewicht?

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant