's nachts wakker door honger Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Word je ’s nachts wakker met honger? Dít kan er aan de hand zijn

We worden allemaal ’s nachts wel eens wakker. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat je moet plassen, van geluid op straat, soms zonder duidelijke reden óf je wordt ’s nachts wakker met honger. En dat kan behoorlijk vervelend zijn, omdat je met die knorrende maag maar lastig terug in slaap valt. Betekent het dat je toch een nachtelijk uitstapje naar de keuken moet maken of probeert je lichaam je iets anders te vertellen?

En wat kun je hier het beste tegen doen? We leggen het uit.

Waarom word je ’s nachts wakker met honger?

Een keertje ‘s nachts wakker worden omdat je honger hebt, is niks om je zorgen over te maken. Maar als je hier vaker last van hebt, kan het zijn dat je lichaam je iets probeert te vertellen. Aan Well + Good leggen twee diëtisten uit wat de oorzaken kunnen zijn. Volgens expert Katherine Metzelaar zou het allereerst kunnen betekenen dat je gedurende de dag consequenter moet eten en meer complexe koolhydraten nodig hebt. Zeker als je je aan beperkende eetgewoontes houdt, zoals een strenger dieet of na een bepaald tijdstip niet meer eten, kan je lichaam hierdoor van slag raken.

Normaal gesproken zorgt het hormoon ghreline in je lichaam dat je hongergevoel krijgt of niet. Metzelaar legt uit dat dit hormoon vaak daalt als je gaat slapen, omdat je lichaam ’s nachts geen behoefte heeft aan voedsel en je dan beter kan rusten. Maar als je gedurende de dag niet genoeg hebt gegeten, dan kan de hoeveelheid ghreline ontregeld raken. Hierdoor ontstaat er tijdens het slapen toch een hongergevoel.

Intuïtief eten

De oplossing? Metzelaar raadt aan om intuïtief te eten. Luister naar je lichaam en eet wanneer je voelt dat je honger hebt. Daarnaast raadt ze aan om veel eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten te eten, zoals groenten, voeding met zetmeel en volkoren granen. Dit helpt om je energieniveau op peil te houden, zodat je niet diep in de nacht met een knorrende maag wakker wordt.

Lage bloedsuikerspiegel

Wanneer je niet genoeg eet, kan dit ook invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuiker te laag is, wordt lichaam hierdoor wakker. Dit komt bijvoorbeeld ook voor bij mensen met diabetes. Metzelaar raadt aan om in dit geval voor het slapengaan toch nog een kleine snack te eten met daarin eiwitten, koolhydraten en vet. Bijvoorbeeld yoghurt of kwark met bessen, crackers met hummus of volkoren toast met banaan en amandelboter. Maar ook hierbij geldt dat het vooral belangrijk is om gedurende de dag voldoende te eten, om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Behoefte aan vitamine D

Als je niet genoeg vitamine D binnenkrijgt (uit zonlicht en voeding), dan kan dat ook invloed hebben op je slaapritme. Diëtiste Michelle Ricker legt uit dat vitamine D ook helpt bij het leptinegehalte in je lichaam, dat invloed heeft op je eetlust. Daardoor kun je bij te weinig vitamine D mogelijk ook sneller met honger wakker worden. De oplossing? Zorg dat je meer vitamine D binnenkrijgt door dagelijks naar buiten te gaan en voeding met deze vitamine te eten, zoals vette vis, eieren, vlees, margarine en bak- en braadproducten.

Stress

Wanneer je te maken hebt met stress, kan dat je slaap-waakcyclus beïnvloeden. In dit geval kan het slaaphormoon melatonine afnemen. En volgens Ricker kan dat slaapgebrek door stress ook weer invloed hebben op je ghreline-gehalte, waardoor je darmmicrobioom uit balans kan raken. Daarom is het belangrijk om niet te lang met stress rond te blijven lopen. Daarnaast kan het in dit geval helpen om je vezelinname te verhogen en gezonder te eten. Laat bewerkte voedingsmiddelen, suikers en gefrituurd eten het liefst staan, zeker voor het slapengaan.

’s Avonds sporten

Als laatste kan een intensieve sportsessie in de avond er ook voor zorgen dat je ’s nachts met honger wakker wordt. In dit geval heb je tijdens je training veel brandstof verbruikt, maar dit daarna niet voldoende aangevuld. Ricker raadt aan om daarom na je training een snack te eten met koolhydraten en eiwitten, zodat je langer een verzadigd gevoel hebt. Maar pas wel op dat je niet te veel eet, want dan kan het weer lastig zijn om in slaap te vallen.

Bron | Well + Good

Maryse De BruijneGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden