Gezondheid

Waarom je na het eten van witte pasta altijd snel weer honger hebt

witte-pasta.jpg

Mensen die willen afvallen krijgen vaak het advies om witte pasta te laten staan en in plaats daarvan voor de volkoren variant te gaan. Zo zou witte pasta veel minder snel vullen, terwijl het wel een echte koolhydratenbom is. Maar hoe kan het toch dat je na het eten van witte pasta weer zo snel trek krijgt?

Volgens het Voedingscentrum kun je het beste voor een volkoren variant van pasta gaan, omdat deze er door de hoeveelheid vezels en andere voedingsstoffen langer over doet om te worden opgenomen in de bloedsuikerspiegel. Het gevolg hiervan is dat je minder snel trek hebt na de maaltijd.

Klein verschil

Toch is voedingsdeskundige Carlo Kool het hier niet helemaal mee eens. Volgens hem zit er maar weinig verschil in de opname tussen witte pasta en de volkoren versie. Uit zijn berekeningen blijkt dat volkoren pasta er 20 procent langzamer over doet dan witte pasta. “Het is dus niet extreem. Als je alleen maar pasta eet, dus zonder saus of vlees, dan stijgt je bloedsuikerspiegel nagenoeg net zo snel van de volkoren varianten als van de witte pasta,” vertelt hij aan het AD.

Lees ook: deze pasta kun je het beste eten als je wilt afvallen

Waarom sneller vol?

Toch past pasta volgens voedingsdeskundige Froukje van Duin heel goed in een gezonde leefstijl. “Als je normaal leeft, goed eet en beweegt, dan is pasta weglaten zelfs onverstandig. Dan mis je de vezels, mineralen en vitamines die erin zitten.” De voedingsdeskundige geeft echter net als het Voedingscentrum de voorkeur aan volkoren pasta. “Doordat het meer vezels bevat heb je sneller, maar ook langer een vol gevoel. Als je een volkoren boterham eet met tomaat, zit je veel langer vol dan als je een witte boterham eet met suiker”, verklaart van Duin.

Handige tip

Mocht je toch liever voor witte pasta willen gaan, dan is het volgens van Duin belangrijk dat je de vezels haalt uit de saus die je eroverheen doet. “Een zelfgemaakte saus waar je veel groenten in verwerkt, dus. In kant-en-klare sauzen zit relatief veel suiker en zout, wat eigenlijk niet nodig is.” Ook zitten in de sauzen uit een potje meestal weinig groente, zegt ze. Volgens de voedingsdeskundige kun je dan ook een stuk meer vezels halen uit verse saus.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | AD
Beeld | iStock

Ook interessant