Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

De wintertijd gaat weer in: zó ga je daar mee om

de-wintertijd-gaat-weer-in-zo-ga-je-daar-mee-om.jpg

Dit weekend is het weer zover: in de nacht van zaterdag op zondag gaat de klok een uurtje terug en de wintertijd weer in. Er zijn liefhebbers en haters: de een vaart heerlijk bij dat extra uurtje, de ander is helemaal van de leg. Vooral langslapers zouden last hebben van een verstoord ritme.

Volgens slaapdeskundige Caroline Kluft gaat 90% van de Nederlanders rond 23.00 naar bed en staat vervolgens om 07.00 weer op. Dat zijn de sociaal wenselijke tijdstippen omdat veel mensen nou eenmaal van negen tot vijf werken, zelfs als ze thuis zitten. 

Een avondmens zit ongeveer twee uur later op de klok. Die gaat rond 01.00 slapen. Als je dan om negen uur weer op je werk moet zijn (of: in een Zoom-meeting moet verschijnen), wordt het een zware ochtend. Elke ochtend. Met een koffie of twee lukt het meestal wel en in het weekend wordt er flink uitgeslapen. Andere nachtdieren gebruiken soms slaapmiddelen om toch op tijd weg te doezelen.

Langslapers lijden meer onder wintertijd

En dan heb je ook nog kortslapers en langslapers. Kortslapers doen het met zo’n vijf tot zes uur per nacht, soms zelfs minder. Langslapers hebben minstens 8 uur nodig om te kunnen functioneren. Gaat de klok een uur vooruit of achteruit, heb je een jetlag of moet je een keer in ploegendienst werken? Dan hebben kortslapers het veel makkelijker. Ze zijn flexibeler omdat ze gewoonweg niet zoveel nodig hebben. Ze passen zich daarom veel makkelijker aan nieuwe slaapritmes aan dan langslapers. Maar, dit telt alleen als de kwaliteit van hun slaap goed is. Als je slaap steeds verstoord wordt, ben je als kortslaper ook ver van huis.

Die wintertijd komt er dus weer aan. Of je nou lang- of kortslaper bent, het minste wat je kan doen is die overgang dit weekend zo comfortabel mogelijk maken. Zorg voor genoeg ventilatie in je slaapkamer, je slaapt lekkerder als het niet te warm is en als er ergens toch een raam op een kier staat. Over het algemeen werkt een warme deken en een ietwat koudere kamer het beste voor een goede nachtrust.

Ritme verschuiven van zomer naar wintertijd

Slaap je überhaupt onrustig en krijg je niet genoeg slaap? Je kan natuurlijk altijd proberen om je ‘natuurlijke ritme’ te verschuiven naar tijden die je prettiger vindt. Dus ook wanneer je het lastig vindt om te ‘verschuiven’ naar wintertijd. Hieronder een paar tips:

  • IJzeren regelmaat: ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Ook in het weekend.
  • Begin eerder: start een uur voor bedtijd met je rituelen: deur op slot, pyjama aan en tandenpoetsen. Geen activiteiten. Geen schermen.
  • Opstomen: als je wekker gaat is het belangrijk om meteen actief te zijn en veel licht en geluid te maken.
  • Uitslapen: alleen uitslapen als je minstens anderhalf uur later dan normaal naar bed gaat. Dus als je normaal om 23.00 slaapt, hoef je pas aan uitslapen te denken als je na 00.30 in bed stapt.
  • Dutjes: doe geen dutjes overdag in de periode dat je je ritme aan het verschuiven bent, daardoor val je ’s nachts moeilijker in slaap.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron |RTLnieuws
Beeld | iStock

d

Ook interessant