Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Het is weer de tijd van wintertenen: dít kun je ertegen doen

wintertenen.jpg

Het is misschien wel één van de meest vervelende winterkwaaltjes: wintertenen. Ieder jaar krijgen we weer te maken met gevoelloze, tintelende, jeukende en pijnlijke tenen (en misschien zelfs vingers, als je ook winterhanden hebt). Wat kun je ertegen doen?

Bij de behandeling van wintertenen is voorkomen eigenlijk de beste manier.

Wintertenen

Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft er wel eens mee te maken gehad: wintertenen. Rode of paarse plekken op je voeten, zwellingen met jeuk, een branderig gevoel of pijn aan tenen, nadat je vanuit de kou buiten weer naar binnen gaat. Heel vervelend, vooral omdat wintertenen moeilijk te behandelen zijn en je vaak simpelweg moet wachten tot de klachten weer verdwijnen. Hoe wintertenen (en winterhanden) ontstaan, is (nog) niet helemaal duidelijk. Sommige mensen lijken er gevoelig voor te zijn; ook komt het meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Waarschijnlijk heeft het te maken met de bloedvaatjes in de huid, die vernauwen en verkrampen bij lage temperaturen.

Lees ook:
Dit is waarom je beter geen jeans kunt dragen in de winter (en draag dit vooral wél)

Tips tegen wintertenen

Maar hoewel wintertenen en -handen niet goed te behandelen zijn, kun je wel een paar dingen doen om te voorkomen dat je ze krijgt. We zetten vijf tips op een rij.

1. Kleed je lekker dik aan

Wintertenen ontstaan wanneer je voeten van heel koud naar heel warm gaan. Dan gaan ze jeuken, worden ze opgezwollen en is het eigenlijk al te laat. Dit kun je dus beter voorkomen door je handen en voeten zo warm mogelijk te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan met dit weer, maar dikke (thermo)sokken en handschoenen zijn een goede eerste stap.

2. Maar níet te strak: draag goed passende schoenen

Als je tenen worden afgekneld, dan stroomt er minder bloed naartoe en worden ze sneller koud. En dat wil je juist voorkomen, als je geen wintertenen wilt. Het is sowieso belangrijk om in de winter isolerende, ademende kleding te dragen die goed past. Let daarbij dus op je kleding, handschoenen én schoenen. Vooral als je meerdere sokken over elkaar draagt, moet je opletten dat je voeten niet afgekneld raken in je schoenen.

3. Stop met roken

Rook je en heb je regelmatig last van wintertenen en -handen of het fenomeen van Raynaud? Dan is dat een teken dat je echt beter kan stoppen. Niet alleen is het voor je longen natuurlijk een stuk beter om niet te roken, ook voor je bloedvaten kan stoppen een positief effect hebben. Door het roken vernauwen ze namelijk sneller, waardoor je eerder klachten krijgt in handen en voeten. Stop je, dan nemen de klachten vaak vanzelf weer af.

4. Vermijd snelle temperatuurwisselingen

Hoe aantrekkelijk het ook is om je ijskoude tenen tegen de verwarming te houden: je kunt het beter niet doen. Dit soort snelle temperatuurwisselingen zorgen er namelijk voor dat de bloedvaatjes in de huid niet goed kunnen reageren, waardoor de kans op wintertenen vergroot. Andersom is het ook onverstandig om met je blote voeten de sneeuw in te lopen natuurlijk. Hetzelfde geldt ook voor je handen. Die kun je ook beter niet onder de warme kraan houden als ze koud geworden zijn, hoe aantrekkelijk het ook is.

5. Smeer je handen en voeten in

Is het toch misgegaan en voel je de eerste symptomen al opkomen? Het beste wat je dan kunt doen is je handen en voeten insmeren met een vette, verzorgende crème. Je tenen en vingers vet houden verzacht namelijk de jeuk en pijn. Een massage kan ook helpen, omdat dit de bloedstroom op gang brengt. En vooral: zo min mogelijk krabben! Daar krijg je alleen maar meer pijn van én het zorgt ervoor dat de kans op ontstekingen toeneemt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Viva, Thuisarts
Beeld | iStock

Ook interessant