Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom je in de winter vaker moe bent (en wat je ertegen kunt doen)

wat-is-wintermoeheid-en-wat-kun-je-ertegen-doen.jpg

Ben jij al weken moe, ondanks dat je ‘s nachts gewoon acht uur slaapt? Zit je ‘s middags gapend naar je computer te staren, omdat je je ogen bíjna niet meer open kunt houden? Dan zou het kunnen dat je last hebt van wintermoeheid.

Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om van die ellendige vermoeidheid af te komen.

Wintermoeheid

Hoeveel mensen er precies last van hebben is niet te zeggen, maar als jij in je omgeving een rondvraag doet zul je vast merken dat je niet de enige bent met wintermoeheid. Dat is niet zo gek, wat er is een duidelijke reden voor die vermoeidheid. Dat je constant zo uitgeput bent, komt namelijk omdat we véél minder daglicht zien. Je staat waarschijnlijk op in het donker, en voor het einde van je werkdag is de zon alweer onder. En dat heeft een aantal gevolgen voor je lichaam.

Meer melatonine

Omdat je in de winter zo veel minder daglicht ziet, raken je hersenen een beetje van slag. Zeker als je in deze tijd ook nog thuiswerkt, en waarschijnlijk nóg minder buiten komt. Je hersenen maken omdat het zo donker is, aanzienlijk meer melatonine aan. En dat is nou juist het slaaphormoon dat zorgt dat je ‘s nachts in slaap valt. Normaal gesproken wordt de melatonine ‘s ochtends afgebroken door het zonlicht, maar dat zit in deze tijd net wat anders. Daardoor is het dus een stuk lastiger om op te staan én wil je om half 5 als de zon onder is wel weer onder de dekens kruipen.

Minder vitamine D

Daarnaast maak je ook nog eens aanzienlijk minder vitamine D aan in de winter. Je haalt een gedeelte van die vitamine uit bijvoorbeeld vette vis, maar het overgrote gedeelte krijg je door dagelijks minimaal een half uur in de zon te zijn. En dat is op die donkere winterdag makkelijker gezegd dan gedaan. En het vitamine D-tekort dat je dan kunt opbouwen kan leiden tot vervelende symptomen, zoals spierpijn en – je raadt het al – vermoeidheid.

Lees ook:
Waarom je in de winter meer last kunt hebben van puistjes

Oplossingen voor wintermoeheid

Niet zo verrassend dus, dat je last kunt krijgen van wintermoeheid. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen, om de klachten zo veel mogelijk te beperken. We zetten 4 tips voor je op een rij.

1. Slik vitamine D-supplementen

Vooral als je wat ouder bent of een donkere huidskleur hebt, is het verstandig om extra vitamine D bij te slikken. Natuurlijk kun je een groot gedeelte van de vitamine uit voeding halen (denk aan vette vis, ei en rundvlees), maar de kans dat je een tekort daarmee op kunt lossen is minimaal.

2. Ga naar buiten, óók als het koud is

We geven toe dat het op deze koude dagen heel aantrekkelijk is om lekker binnen te blijven onder een dekentje, maar daglicht en frisse lucht zijn echt heel belangrijk voor je gezondheid. Ga tijdens de lunchpauze bijvoorbeeld een stukje wandelen, en je zult merken dat je je daarna een stuk beter kunt concentreren. Lukt dat niet? Dan kan een speciale UV-lamp ook een oplossing zijn tegen wintermoeheid.

3. Gezond eten tegen wintermoeheid

Wij zijn dol op koolhydraten en vinden al die suikerrijke sinterklaas- en kerstsnoepjes ook heerlijk, maar als je al last hebt van wintermoeheid kun je die beter met mate eten. Door de kou, het donker én de vermoeidheid ben je veel eerder geneigd flink te gaan snoepen, maar dat kan juist weer zorgen voor een flinke suikerdip. Niet waar je op zit te wachten natuurlijk. Ga dus voor een gezond en gevarieerd dieet, met voldoende eiwitten, langzame koolhydraten en vitaminen.

4. Ga sporten

Sporten is misschien wel het láátste wat je wilt doen als je al last hebt van wintermoeheid, maar het kan je energielevels wel een flinke boost geven. Naast dat beweging natuurlijk heel gezond is, is het ook nog eens goed voor je hersenen. Je maakt gelukshormonen aan, die dan weer zorgen dat je energie krijgt en je je happy voelt. Iets wat we allemaal wel kunnen gebruiken in deze donkere tijd. Daarnaast zorgt sporten ook nog eens voor een betere nachtrust; dat is helemaal mooi meegenomen.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NHS, Stack, Cosmopolitan
Beeld | Getty Images

Ook interessant