Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Donkere dagen op komst: met déze 5 tips voorkom je de winterblues

feet-in-wool-socks-near-fireplace-in-winter-time.jpg

Als het buiten eerder donker wordt, kan dat invloed op je gemoedstoestand hebben. Je voelt je misschien minder fit tijdens de koude wintermaanden. Met deze tips voorkom jij de winterblues. Wel zo fijn!

Als het buiten rond 17.00 uur al donker wordt, is het verleidelijk om je sportlesje af te zeggen. Je kruipt liever onder een dekentje op de bank met een kop thee. Maar in de wintermaanden is het ook belangrijk om aan je mentale en fysieke gezondheid te denken. Deze tips kunnen je helpen om de winterblues te lijf te gaan.

1. Zoek buiten het licht op

In de winter krijgen we minder daglicht, terwijl het een belangrijke voedingsbron is. Health coach Chantal Soeters spreekt in Womans’ Health over de term ‘Seizoensafhankelijke Depressie (SAD)’ en dat zou veroorzaakt worden door te weinig daglicht. Je ervaart dan vermoeidheid en depressieve klachten. Soeters adviseert om regelmatig naar buiten te gaan. Maak een lekkere wandeling in de natuur.

2. Let op je suikerinname

Als je bloedsuikerspiegel uit balans raakt, kun je suikerdips krijgen. Dan heb je weinig energie en trek in nog meer suiker. Het is lastig om die cirkel dan te doorbreken. Probeer dus gezond te blijven eten zodat je suikerspiegel gebalanceerd blijft.

3. Sport ’s ochtends

Op koude winteravonden laat je misschien sneller je yogales schieten. Zet dan ’s ochtends je wekker iets eerder, en start je dag met een work-out. Dat kan een enorme energieboost geven, waar je de rest van de dag profijt van hebt.

Lees ook:
Déze sterrenbeelden zijn gevoeliger voor een winterdip

4. Vooruit plannen met koken

Als je maaltijden alvast voorbereidt, kies je minder snel voor ongezonde opties. Lukt het je om op vrije momenten alvast je lunch voor de volgende dag te maken? Of om een pan soep klaar te maken, die je in de vriezer bewaart? Daar pluk je in een drukke week de vruchten van.

5. Eet gezonde vetten

Gezond eten betekent niet per se dat je vetten moet laten staan. Je hebt namelijk ook gezonde vetten nodig. Ja, echt. Die haal je bijvoorbeeld uit noten of een avocado. Verder adviseert health coach Chantal Soeters ook gezonde suikers zoals bruine rijst, boekweit, pompoen en zoete aardappel en fruit.

Bron | Woman’s Health
Beeld | Getty Images

Margriet 52 ligt in de winkel! Dit extra dikke nummer staat helemaal in het teken van de feestdagen. Zo vieren we kerst bij columnist Marjan, hebben we een exclusief interview met Jamie Oliver én delen we de lekkerste recepten uit zijn nieuwe boek. Verder in deze Margriet: warme feestmode, een spannend winterverhaal en de leukste inspiratie voor kerstversiering. Haal ‘m snel of bestel online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant