Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is hoeveel langer we in de winter slapen (en waarom)

winter-slapen-margriet.jpg

Waarschijnlijk is het tijdens deze donkere dagen voor jou ook een stuk moeilijker om ‘s ochtends je bed uit te komen. Misschien voel je je overdag ook wel een stuk minder energiek in de herfst- en wintermaanden. Gelukkig is daar een logische verklaring voor.

Dit is hoeveel langer we in de winter slapen en waarom.

Minder energie en melatonine

In de koudere maanden gebruikt ons lichaam veel meer energie. Dit komt omdat het kouder is en je lichaam meer moeite moet doen om je warm te houden. Ook is het in de winter minder lang licht, waardoor we meer melatonine aanmaken. Melatonine word ook wel het slaaphormoon genoemd. Wanneer je lichaam hier meer van aanmaakt, kun je je dus slaperiger gaan voelen.

Langer slapen

De resultaten van onderzoeken zijn verschillend, maar overal komt naar voren dat we in de winter inderdaad langer slapen. Uit een Japanse studie bleek dat er gemiddeld elf minuten langer geslapen wordt in de winter. In een onderzoek van de slaap app Better Days, kwam een half uur naar voren. Wanneer mensen, zonder wekkers en elektrisch licht, onderzocht werden, bleek zelfs dat ze 56 minuten langer sliepen in de winter.

Strak slaapritme

Om je minder slaperig te voelen, kun je het beste een strak slaapritme aanhouden. Zorg er dus voor dat je elke dag om dezelfde tijd naar bed gaat, en op dezelfde tijd weer opstaat. Wanneer je je alsnog slaperig voelt, kun je het beste ervoor zorgen dat je elke dag een tijdje naar buiten gaat. Waarschijnlijk zit je in deze periode het liefst warm binnen. Maar, wanneer je even beweegt en daglicht mee krijgt, heeft dit een positief effect op je mentale gezondheid.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Auping.com, Quest
Beeld | Getty Images

Ook interessant