Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

In de winter meer last van pijn? Dit kun je eraan doen

in-de-winter-meer-last-van-pijn-dit-kun-je-eraan-doen.jpg

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen tijdens koude en vochtige weersomstandigheden meer pijn ervaren dan tijdens zonnige zomerdagen. Het is dus ook niet zo gek dat de spreekkamers van huisartsen in de Nederlandse herfst en winter helemaal vol zitten.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die kunnen helpen om deze vorm van weerpijn wat te verlichten.

1. Warmer kleden

In de gure maanden zijn er meer mensen met gewrichtspijn en stijve spieren. De oorzaak is best simpel: door de dalende temperatuur bewegen we minder en koelen onze spieren snel af met als gevolg dat we stijf worden. Het zal je dan ook niet verbazen dat er gedurende deze periode meer pijnstillers worden voorgeschreven dan in de zomer. Er zijn echter ook andere simpele manieren om jezelf tegen de pijn te behoeden, bijvoorbeeld door extra te gaan sporten. Bovendien is het raadzaam om jezelf extra warm te kleden als je naar buiten gaat. Hoe warmer je lichaam, hoe minder snel je last krijgt van pijn.

2. Extra vitamines

Daarnaast is het belangrijk om in de koudere maanden extra goed op je voeding te letten. Zorg dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Dit zorgt voor een sterke weerstand en die kan in het griep- en verkoudsheidsseizoen wel een boost gebruiken. Vooral wanneer je last hebt van reuma is het belangrijk om extra goed voor jezelf te zorgen. Een kleine verkoudheid kan namelijk al een reuma-aanval uitlokken.

3. Hydrateer je huid extra

Naast spier- en gewrichtsklachten komen ook bepaalde huidaandoeningen in de wintermaanden vaker voor. Zo hebben veel mensen tijdens de koudere dagen last van een droge huid. “Dat komt vooral door het vele binnen zijn. De lage luchtvochtigheid in huis zorgt ervoor dat de huid zijn vocht verliest aan de omgeving en daardoor droger wordt”, vertelt huidtherapeut Glyonne van Vliet. Ook littekens kunnen door de continue temperatuurverschillen met buiten meer gaan trekken en pijnlijker zijn dan gewoonlijk. “Douche niet te lang en te warm, want daar droogt je huid van uit en gebruik een verzorgende bodylotion met de voedende stof niacinamide”, adviseert Van Vliet. “En: ga lekker veel naar buiten. Het is deze periode lekker vochtig buiten en dat is wél goed voor je huid.”

Lees ook
Onderzoekers: het weer heeft echt invloed op de mate van pijn

Bron | GezondNu
Beed | iStock

 

Ook interessant