Wil je vaker een langere afstand wandelen? Zo pak je dat aan Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wil je vaker een langere afstand wandelen? Zo pak je dat aan

Sinds het begin van de coronacrisis zijn we massaal (nóg meer) gaan wandelen. Ga je meestal een blokje om, maar wil je binnenkort ook een langere afstand wandelen? Dan is het goed om dat rustig op te bouwen. Zo pak je het aan.

30 procent van de Nederlanders maakte vorig jaar een wandeling van 2,5 uur of langer. Dat bleek onlangs uit de Nationale Wandelmonitor van Wandelnet. Het grootste deel van deze groep gaat zes tot elf keer per jaar op pad voor zo’n langere wandeling. Ben je uitgekeken op die korte ommetjes door de buurt of het natuurpark om de hoek en wil je meer uitdaging? Dan is het wandelen van een langere afstand misschien wat voor jou. Voordat je op pad gaat, zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Ook handig als je binnenkort op wandelvakantie gaat of traint voor de eerstvolgende Vierdaagse. We zetten een paar tips op een rij.

Kies de juiste outfit

Een goede voorbereiding is het halve werk, dat geldt ook voor wandelen. Een paar goede, stevige (en ingelopen!) wandelschoenen zijn onmisbaar. Check van tevoren of de binnenzool en eventuele steunzool nog voldoende steun bieden. Welk paar wandelschoenen je kiest, hangt ook af van de omgeving waarin je gaat lopen. Natuurlijk draag je in die schoenen een paar goede wandelsokken. Neem voor de zekerheid ook een extra paar mee, mocht je plotseling natregenen. Om dat laatste te voorkomen, is het trouwens een goed idee om van tevoren het weerbericht te bekijken. Misschien heb je een regenjas nodig of is de trui die je draagt veel te warm.

Neem genoeg (maar niet te veel) spullen mee

Als je een langere afstand gaat wandelen, is de kans groot dat je onderweg honger of dorst krijgt. En omdat je in de middle of nowhere niet altijd eten of drinken kunt vinden – helemaal niet in coronatijd – is het belangrijk om zelf wat lekkers mee te nemen. Stop voldoende water, wat energierepen, fruit of een boterham in je rugtas. Maar overdrijf ook niet, want die extra spullen moet je natuurlijk allemaal meesjouwen.

Lees ook:
Zóveel minuten wandelen heeft volgens onderzoek al een positief effect

Bouw het rustig op

Misschien wel de állerbelangrijkste tip als je begint met het wandelen van langere afstanden: loop niet te hard van stapel, zeker als beginner. Daarmee voorkom je blessures. Begin eerst met een afstand van vijf tot tien kilometer en bouw het daarna langzaam op naar twintig tot misschien wel vijftig kilometer wandelen. Goed om rekening mee te houden: voor mensen met overgewicht is lang wandelen zeer belastend voor het lichaam. Het is dan extra belangrijk om rustig op te bouwen. Als je sportief bent en al wat wandelervaring hebt, heb je ongeveer drie maanden nodig om een afstand van tien kilometer op te bouwen naar vijftig kilometer. Maar afhankelijk van je leeftijd, aanleg, conditie en ervaring kan dit ook langer of korter duren. Online zijn handige schema’s te vinden om het wandeltempo en de afstand langzaam op te bouwen. Hoewel het wandelen van langere afstanden misschien makkelijk lijkt, is het overschatten van jezelf een van de grootste oorzaken van blessures. Een langeafstandswandeling vraagt nu eenmaal wat voorbereiding en geduld. Vergeet niet om een warming up te doen voor het wandelen en sluit af met een cooling down.

Neem voldoende rust

Zowel tijdens het wandelen als tussen de wandelingen door. Meerdere dagen een flink stuk wandelen zonder voorbereiding is geen goed idee. Zorg dat er – vooral in het begin – wat rustdagen tussen zitten. Neem tijdens het wandelen voldoende rust, ook om even wat te eten en te drinken. Luister naar je gevoel en ga niet te lang door zonder te pauzeren. Je kunt tijdens het wandelen ook afwisselen tussen een hoog en een laag tempo.

Bron | ANWB, AV Voetzorg, Reisgenie
Beeld | Getty Images

Maike AbmaGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden