Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wil je minder alcohol drinken? Met deze 7 tips is het een makkie!

minder-alcohol-drinken.jpg

Na een lange werkdag op de bank ploffen met een glas wijn… Een biertje tijdens een feestje… Het is vaak heel vanzelfsprekend. Maar soms wil je liever wat minderen, want gezond is het natuurlijk niet.

Makkelijk is het echter ook niet om dat drankje af te slaan. Daarom 7 tips waardoor het een klein beetje makkelijker wordt.

1. Zoek een reden om minder te drinken

Wanneer je dol bent op een glas wijn of een biertje, is er altijd wel een goede reden om te drinken. Maar als je je gebruik wilt minderen moet je juist af gaan vragen waaróm je minder wilt drinken. Er zijn een aantal redenen die je zou kunnen overwegen. Om te beginnen droogt je huid uit door alcohol. De kans op rimpels wordt hierdoor vergroot en je gezicht kan zelfs iets opzwellen. Daarnaast zitten er in alcoholische dranken veel calorieën. Dat is natuurlijk niet handig wanneer je wilt afvallen. Verder is teveel alcohol slecht voor je gezondheid. Het kan de kans op diabetes, hartaandoeningen en leveraandoeningen vergroten.

2. Vraag jezelf waarom je zoveel drinkt

Misschien zit je wel met een onderliggend probleem, waarmee je niet geconfronteerd wilt worden. Hierdoor kan het zijn dat je troost zoekt in alcohol. Door dan juist minder te gaan drinken, zie je hoe afhankelijk je eigenlijk bent en hoeveel beter je je voelt zónder alcohol. Dit gevoel zal je helpen om echt te stoppen of minderen.

3. Zoek een maatje

Samen is alles beter, leuker en soms ook makkelijker. Wanneer je het gevoel hebt dat je het samen kunt doen, is de kans van slagen groter. Dit komt omdat je niet wilt falen voor het oog van de ander. Je sleept elkaar er doorheen en helpt elkaar waar nodig. Het is wel belangrijk om deze stap te maken met iemand bij wie je je op je gemak voelt. Is dit niet het geval, dan kan het gebeuren dat je stiekem toch gaat drinken. Wees eerlijk naar elkaar, ook wanneer het even moeilijk is.

4. Vermijd verleiding

In de eerste periode kan het lastig zijn om niet in de verleiding te komen. Probeer verleidingen dan ook zo min mogelijk op te zoeken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld even niet met vriendinnen de stad in te gaan. Wat je ook kunt doen is voorstellen dat je de bob bent, dan móet je wel nuchter blijven.

5. Beloon jezelf

Jezelf beloningen beloven is altijd een goede motivator. Die ene tas die je al jaren wilt hebben maar echt te duur is? Houd hem in gedachten! Door het geld apart te leggen wat je normaal aan alcohol uit zou geven, kun je er nu voor sparen. Zo beloon je jezelf door niet te drinken. Op deze manier kun je het langer volhouden, omdat je gemotiveerd raakt.

6. Keep it up!

Zit je er na een tijdje even helemaal doorheen? Dat is heel normaal! Veel voorkomende klachten zijn concentratieproblemen, snel geïrriteerd raken of moeilijk in slaap komen. Ook al heb je veel moeite mee, probeer vol te houden! Uiteindelijk zal het steeds makkelijker worden.

7. Drink met mate

Je hoeft natuurlijk niet per se helemaal te stoppen met drinken, zolang je maar met mate drinkt. Eén drankje is meer dan genoeg tijdens het eten of ’s avonds voor de televisie. Stel vaker voor om de bob te zijn, zodat je ook in de weekenden helemaal niets drinkt. En jij komt nu fluitend je zondag door, terwijl je vriendinnen een enorme kater hebben…

Bron: The Guardian
Beeld: iStock

Ook interessant