Gezondheid

Vijf wetenschappelijk bewezen manieren om je leven met tien jaar te verlengen

wetenschappelijk-bewezen-manieren-langer-leven.jpg

Een lang en gelukkig leven, wie wil dat nou niet? Dat geluksgevoel heb je voor een groot deel zelf in de hand. Kies bijvoorbeeld voor het carrièrepad dat bij je past, omring je zo veel mogelijk met mensen die je liefhebt en vergeet vooral niet de nodige tijd aan je hobby’s te besteden.  

Volgens onderzoekers heb je niet alleen invloed op hoe gelukkig je leven is, maar óók op de duur ervan. Je zou je leven met meer dan tien jaar kunnen verlengen door je te houden aan vijf gouden regels, zo blijkt uit een studie van de Amerikaanse Harvard Medical School dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Circulation.

Twaalf tot veertien jaar extra

Gedurende 43 jaar nam het onderzoeksteam, onder leiding van professor Dr. Meir Stampfer, zo’n 100.000 mensen onder de loep. Zij werden om de zoveel tijd verzocht een vragenlijst over hun gezondheid in te vullen. Aan de hand hiervan berekenden de wetenschappers de gemiddelde levensverwachting van de deelnemende mannen en vrouwen. Wat bleek? Mannen die gezond leefden, kregen er gemiddeld twaalf jaar bij. Bij vrouwen zou de levensduur zelfs met veertien jaar toenemen.

Gouden regels

Wat de hoofdonderzoeker en zijn team niet hadden verwacht, was dat de levensduur met zo veel jaar zou toenemen en dat een gezonde leefstijl hier zo’n grote invloed op zou hebben. “Met slechts een aantal simpele, minimale veranderingen in je gedrag kun je een langer en gezonder leven leiden,” aldus Stampfer. Wat de vijf regels zijn waar je je volgens de onderzoekers aan moet houden om vitaal te leven? Margriet somt de – niet geheel verrassende maar wel effectieve – punten voor je op.

1. Gezonde voeding 

Zorg voor een gebalanceerd dieet waarbij je voldoende binnenkrijgt van alle voedingsstoffen. Blijf variëren en eet genoeg groente en fruit op een dag om zo gezond mogelijk te leven.

2. Voldoende beweging

Bij een gezonde levensstijl hoort niet alleen een gezond voedingspatroon, maar ook voldoende beweging. Pak bijvoorbeeld eens vaker de trap in plaats van de lift en stap eens op de fiets naar de supermarkt. Alle beetjes helpen.

3. Geniet, maar drink met mate

Een wijntje op z’n tijd is natuurlijk heerlijk, maar pas op dat je niet te veel drinkt. Dit komt je gezondheid namelijk allesbehalve ten goede. Volgens dit onderzoek zouden mannen het bij hooguit twee biertjes of wijntjes per dag moeten houden en kunnen vrouwen beter niet meer drinken dan één glas. Schrap je alcohol helemaal van je voedingslijst, dan ben je het allerbest bezig.

4. Niet roken

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: roken is hartstikke ongezond (kijk maar eens wat er in je lichaam gebeurt zodra je stopt met die ongezonde gewoonte). De onderzoekers geven echter wel toe dat dit de moeilijkste aanpassing is om door te voeren. Mensen die stoppen, grijpen over het algemeen vaker naar ongezond eten. En daar moet roken natuurlijk niet door worden vervangen als je langer wilt leven.

5. Gezond BMI

Welk gewicht het best bij je past, hangt af van een aantal factoren – denk hierbij bijvoorbeeld aan je leeftijd en lengte. Aan de hand van deze verschillende punten kun je je BMI berekenen. Ligt dat tussen de 18,5 en 24,9? Dan zou je – uitgaande van deze onderzoeksresultaten – gezond leven.

Bronnen | cnn.com, gva.be
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook leuk om te lezen

Deze video wil je niet missen

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Ook interessant