Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Werkstress: wat zijn de signalen?

signalen-werkstress.png

Van langdurige stress door je werk kun je letterlijk ziek worden. Maar vaak heb je niet eens door dat je het hébt. Zo herken je stresssignalen.

Je kunt stress herkennen door veranderingen:

In je lichaam

Denk bijvoorbeeld aan zweten, klamme handen, trillen, beven, gewichtstoename of afname en een toename van andere lichamelijke klachten.

In je hoofd

Denk bijvoorbeeld aan verstrooid zijn, snel afgeleid, minder geïnteresseerd of het niet afmaken van een klus of taak.

In je gevoel

Denk bijvoorbeeld aan een snelle wisseling van emoties (dan weer boos, dan weer blij, dan weer verdrietig) of impulsief reageren.

In je gedrag

Denk bijvoorbeeld aan gehaastheid, een ongezonde manier van leven en soms ook (bijna) ongelukken.

Wat kun je doen?

1. Probeer de oorzaken van de stress te achterhalen.
2. Ga hierover het gesprek aan met je leidinggevende, collega, bedrijfsarts, vertrouwenspersoon of bedrijfsmaatschappelijk werker.
3. Probeer heel bewust te ontspannen. Op internet vind je veel oefeningen die helpen rustig en minder gespannen te worden.
4. Probeer elke dag minimaal een half uur te bewegen. Hiermee voldoe je aan de beweegnorm en produceer je ook een hersenhormoon dat helpt te ontspannen.
5. Let op je manier van leven. Stress schreeuwt bij veel mensen om tabak en alcohol. Maar dit maakt de stress in feite alleen maar erger. Eet gezond en probeer het lichaam topfit te houden.
6. Kom je er zelf niet meer uit, overleg dan met je bedrijfsarts of huisarts over professionele hulp. Gesprekken met een bedrijfsmaatschappelijk werker of psycholoog kunnen veel betekenen.

Doe de test

Je kunt ook deze werkstresstest doen om te kijken hoeveel stress jij werkelijk op het werk hebt.

Bron | campagne.arboineuropa.nl

Ook interessant