Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Haring, zalm of toch kabeljauw: welke soorten vis zijn het gezondst?

welke-soorten-vis-zijn-het-meest-gezond.jpg

Ook jij hebt waarschijnlijk al regelmatig gehoord dat het goed voor je is om één of twee keer in de week vis te eten. Het zit boordevol stoffen die we maar moeilijk uit andere voedingsmiddelen kunnen halen. Maar geldt voor alle soorten vis dat ze gezond zijn?

En zijn er bepaalde vissoorten die meer gezondheidsvoordelen hebben dan andere? We zochten het uit.

Vis in Nederland

Het Voedingscentrum raadt aan om één keer per week vis te eten, maar Nederlanders eten gemiddeld wat minder vis. Zo’n 70 gram per week, wat overeen komt met één keer in de twee weken een portie vis. Veel mensen eten helemaal geen vis, dus daarom is het gemiddelde wat lager. Vooral zalm wordt veel gegeten in verschillende vormen: gerookt, vers of uit de diepvries. Ook haring, tonijn uit blik en garnalen zijn populair. De gefrituurde varianten van vis, zoals kibbeling en visstick, staan ook in de top tien in Nederland.

Is vis gezond?

In principe is vis heel gezond. Er zitten veel voedingsstoffen in die je lichaam hard nodig heeft; denk aan vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Daarnaast bevat vis veel gezonde en belangrijke vetzuren, met als bekendste omega 3. Die beschermt je hart tegen hart- en vaatziekten en kan een positief effect hebben op je bloeddruk. Ook is vis een natuurlijke bron van vitamine B6, eiwitten en vet.

Maar hoe gezond vis precies is, hangt wel enigszins af van welke soort je kiest. En daarnaast speelt ook de bereidingswijze van vis een belangrijke rol. In grote lijnen is vis in twee categorieën in te delen: gezonde vette vis en gezonde magere vis.

Vette vis is gezond

We horen vaak veel negatiefs over vet, terwijl ons lichaam het júist heel hard nodig heeft. Zoals we net al schreven, zijn de vetzuren uit vis goed voor de gezondheid van je hart- en bloedvaten. Daarnaast zijn deze vette vissoorten rijk aan vitamine D, vitamine B2 en vitamine A. Maar wat zijn die soorten vetten vis die gezond zijn? Het gaat om soorten vis die van nature meer dan 5 procent vet bevatten. Denk daarbij onder andere aan:

Gezonde magere vissoorten

Hoewel vette vis door het Voedingscentrum eens per week aangeraden wordt, kun je ook afwisselen met magere vissoorten die gezond zijn. Ook deze vis bevat veel vitaminen en mineralen, en daarnaast een hoop eiwitten. Bij dit soort magere vis kun je vaak vooral denken aan witte vis, zoals zeeduivel, schar, tong, schelvis, koolvis en kabeljauw.

Is bewerkte vis gezond?

In bovenstaande voorbeelden gaan we vooral uit van de vis in een pure vorm, maar naast verse vis zijn er natuurlijk nog veel andere soorten te vinden. Laten we beginnen met bevroren vis, is dat net zo gezond? Volgens het Voedingscentrum maakt het weinig verschil of je het product vers of uit de diepvries koopt. De meeste voedingsstoffen blijven behouden, maar let wel op dat je vis na het ontdooien niet opnieuw invriest. Ook vis uit blik past prima in een gezond dieet: hierin zitten nog steeds de gezonde vetzuren die het zo goed voor je maken.

Met gerookte of gezouten vis moet je wat meer oppassen, net als met vis in het zuur. Deze bereidingswijzen bevatten vaak namelijk veel zout, wat een negatief effect kan hebben op de bloeddruk. Probeer dit soort vissoorten dus af te wisselen met een pure variant. Ook gefrituurde en gepaneerde vis, zoals kibbeling of vissticks, is iets minder gezond. Natuurlijk zitten er nog steeds goede voedingsstoffen in de vis, maar door het bakken wordt er veel ongezond vet opgenomen. Prima voor af en toe, maar het is verstandig dit af te wisselen met bijvoorbeeld gestoomde of in de oven gebakken vis zonder knapperig laagje.

Afwisseling

Vis is dus hartstikke gezond en het is zeker verstandig om eens per week vette vis te eten. Verder kun je natuurlijk op andere momenten ook kiezen voor magere varianten, want ook die bevatten veel goede voedingsstoffen. Je hoeft niet altijd te gaan voor verse vis: ook diepvriesvis en vis uit blik zijn prima. Let wel op toevoegingen, want die kunnen de gezondheidsvoordelen laten afnemen.

Daarnaast raadt het Voedingscentrum aan om af te wisselen met de soorten vis je eet, omdat (vette) vis soms schadelijke stoffen zoals kwik kan bevatten. Hoewel de goede effecten van het regelmatig eten van vis opwegen tegen de mogelijk nadelige gevolgen, is het wel goed om daarvan op de hoogte te zijn.

Zin in vis gekregen?

Margriet 7, cover M07

Heb je na het lezen van al deze informatie wel zin om vanavond vis op tafel te zetten? Dan staan in Margriet 7 de perfecte recepten voor jou. We delen vijf heerlijke recepten voor vispannetjes. Wat denk je bijvoorbeeld van zeeduivel, spinazie en tomaat met een korstje van polenta? Of een heerlijke ragout met heek, wortel en prei? Voor ieder wat wils. Margriet 7 ligt nu in de winkel of je kunt ‘m hier bestellen zonder verzendkosten.

Bron | Voedingscentrum, United Consumers
Beeld | Getty Images

Ook interessant