Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Welk vlees is gezond om te eten?

grilled-beef-steak.jpg

Wel of geen vlees? Biefstuk of varkenshaas? Bij de slager is de keuze vaak reuze. Maar wat is nou de gezondste optie?

In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum wordt vlees genoemd als onderdeel van een gezond voedingspatroon, mits je rekening houdt met de mate waarin je eet en de verschillende soorten waaruit je kiest. Het eten van te veel vlees brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee.

In de Schijf van Vijf
Onbewerkt mager vlees past in een gezond eetpatroon, vooral vanwege de eiwitten, vitamines en mineralen. Met onbewerkt wordt vlees en gevogelte bedoeld dat niet is bewerkt en waaraan geen toevoegingen zijn gedaan. Denk aan kip, kalkoenfilet, biefstuk en varkenshaas.

Niet in de Schijf van Vijf
Bewerkt vlees zoals worst, ham, paté, hamburger, worst en gemarineerd vlees staan niet in de Schijf van Vijf. Met bewerkt vlees wordt vlees bedoeld dat voorafgaand aan de verkoop is behandeld om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door middel van roken, zouten, drogen en of het toevoegen van conserveringsmiddelen. Wil je weten wat er nog meer wel en niet in de Schijf van Vijf staat? Vul de tool ‘Kies ik gezond?’ van het Voedingscentrum in.

Niet te veel
Het eten van te veel vlees kan nadelig zijn voor de gezondheid. Rode en met name bewerkte vleessoorten worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker. Eet vlees daarom met mate. Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten. Eet je graag rood vlees? Beperk je dan tot 300 gram per week.

Wat nu precies rood of wit vlees is? Dit is het verschil: rood vlees komt van runderen, schapen, geiten en varkens. Ook al is het vlees van deze dieren niet altijd duidelijk rood van kleur, toch wordt dit vlees tot rood vlees gerekend. Wit vlees komt van kip en ander gevogelte.

Keurmerken voor goed vlees
Als je een stukje vlees eet, dan wil je natuurlijk ook weten of het dier een goed leven heeft gehad. Je kunt aan het keurmerk op een etiket zien wanneer dieren onder betere omstandigheden hebben geleefd. Bekende keurmerken met extra eisen op het gebied van milieu en dierenwelzijn zijn: Beter leven (2 en 3 sterren)EKO-keurmerkEuropees biologisch keurmerkDemeter.

Eten zonder vlees
Gezond eten zonder vlees of met minder vlees is niet moeilijk. Vlees kun je goed vervangen door peulvruchten, soja of noten. Dat is lekker voor de afwisseling, duurzaam en gezond. Zonder vlees toch volgens de Schijf van Vijf eten? Let er dan op dat je genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt. Dit zijn voedingsstoffen die je vindt in vlees, maar ook in andere producten. Precies weten hoe het zit? Bekijk de exacte criteria voor alternatieven voor vlees.

Bron: Voedingscentrum
Beeld: iStock

Lees ook:

Smeuïge gehaktballen? Dit is het geheim!

Het geheim van de slager: zo maak je het állerlekkerste draadjesvlees

Zacht en vol van smaak: zo maak je de lekkerste jus

Video: gehaktballen maken die allemaal precies even groot zijn? Dat doe je zo

Huishoudgoeroe Martha Stewart laat in deze video zien hoe je je gehaktballen perfect op maat krijgt. Handig!

 

Leuke artikelen van margriet.nl automatisch in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant