Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Welke van deze twee menu’s bevat de meeste calorieën?

dagmenus.jpg

Calorieën zeggen niet alles. Dat blijkt maar weer uit deze foto’s van twee totaal verschillende menu’s die de Britse diëtist Nichola Whitehead op internet zette. Want waarin zitten meer calorieën denk je: in een vegetarische curry of kant-en-klare-lasagne? 

Nichola maakte foto’s van maaltijden en tussendoortjes van een gezond dagmenu (links) en zette die naast minder verantwoorde alternatieven.

Curry versus lasagne

Je zou denken dat de borden rechts, met witbrood, chips en kant-en-klare lasagne, in totaal veel meer calorieën bevatten dan die van het gezonde dagmenu met een volkorenboterham met avocado, vegetarische curry en groentesnacks. Maar de werkelijkheid zal je verbazen!

Allebei evenveel calorieën!

Verrassend genoeg bevatten beide dagmenu’s van Nichola in totaal evenveel calorieën: 2031 om precies te zijn. Volgens het Voedingscentrum is dit wat vrouwen met een inactieve levensstijl gemiddeld op een dag nodig hebben.

‘Ook kijken naar het soort voedsel!’

“Behalve naar de calorieën moeten we echter ook kijken naar het soort voedsel dat we eten,” waarschuwt de voedingskundige in Daily Mail. Zo krijg je met het ongezonde dagmenu wel voedingsstoffen, zoals koolhydraten en vetten binnen, maar vooral van het slechte soort. Zo jagen de snelle koolhydraten in witbrood en koekjes je bloedsuikerspiegel omhoog, waardoor je alvleesklier als een gek het dikmakende hormoon insuline moet aanmaken, en het vezelgebrek kan voor obstipatie zorgen. De vetten in het menu zijn overwegend verzadigd, een type vet waarvan bekend is dat ze het LDL-cholesterol verhogen (onverzadigde vetten in bijvoorbeeld avocado en noten verlagen dit juist). Doordat het verder nauwelijks groente en fruit bevat, krijg je ook amper vitamines, mineralen en antioxidaten binnen. Verder zit er te veel zout in.

Eten volgens de Schijf van Vijf

“Hoewel beide dagmenu’s evenveel calorieën bevatten, is er maar één waar je meer energie van krijgt en die je lichaam geeft wat het nodig heeft om sterk en gezond te blijven,” aldus Nichola. Kortom: het linkermenu met langzame koolhydraten in de vorm van volkorenbrood en zilvervliesrijst, gezonde vetten en veel groente en fruit. Volgens haar krijgen we alle belangrijke voedingsstoffen binnen als we elke dag zo volgens de Schijf van Vijf eten.

Nog niet overtuigd?

Kun je het nog steeds niet geloven? Hieronder zie je hoeveel calorieën precies in elk gerecht zitten:

Bron | Welingelichte Kringen

Ook goed om te weten

Nog niet uitgekeken? Dit zijn tweehonderd calorieën op een bord (wij schrokken vooral van de pindakaas)

Wat is beter voor de lijn: brood of crackers?

Libelle legt uit: hoe bereken je hoeveel calorieën in een product zitten?

Ook interessant