Gezondheid

Welk type yoga past bij jou?

yoga.png

Dat yoga niet zweverig is, is inmiddels wel bekend. Het is juist goed voor de gezondheid, omdat door de oefeningen gebieden in het lichaam worden geactiveerd die door onze moderne manier van leven niet meer aan bod komen. Maar welke vormen zijn er allemaal? En welk type yoga past bij je?

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd. De oefeningen werken zowel op je zenuwstelsel als het klierensysteem, waardoor je direct effect voelt. Veel mensen voelen zich na een paar lessen al vitaler, flexibeler en alerter. Bovendien merken ze dat lichaam en geest beter in balans zijn. Ook geeft Kundalini Yoga je inzicht in emotionele blokkades en angsten. Je wordt je bewuster van de acties die je onderneemt en de gevolgen ervan. De dynamische lichaamsoefeningen worden gecombineerd met verschillende ademhalingstechnieken en creatieve meditaties.

happy-days-logoklein

Doe mee: leer alles over yoga

Wijzer, gezonder, vrediger en gelukkiger worden, dat willen we toch allemaal? Tijdens de Happy Body & Mind Days op zaterdag 18 en zondag 19 juni, georganiseerd door Human Awakening leer je alles over yoga, meditatie en jezelf. Onder deskundige begeleiding, geschikt voor iedereen! In juni is het Happy Days bij Margriet.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is geschikt als je wat meer fysieke uitdaging zoekt. Tijdens een les wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem, waarbij de nadruk ligt op de fysieke inspanning: het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen. Ook als je last hebt van veel onrust (piekeren en onzekerheid) kan deze vorm geschikt zijn. Het verstevigt je innerlijke basis en vergroot je zelfvertrouwen.

Bikram Yoga

Bij Bikram Yoga voer je de lichaamsoefeningen uit in een warme ruimte, zodat je dieper en veiliger in een yogahouding kunt staan. Door de warmte wordt je lichaam namelijk flexibeler, waardoor je de oefeningen gemakkelijker kunt uitvoeren. Maar het heeft meer voordelen. Het vermindert de kans op blessures en doordat je er flink van gaat zweten, helpt het bij het afstoten van gifstoffen. Daarnaast helpen de oefeningen je spieren, gewrichten en gewrichtsbanden te versterken, net als je klieren en het zenuwstelsel.

Hatha Yoga

Hatha Yoga is de klassieke vorm, waarbij het evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat. Vooral voor mensen die willen onthaasten of stress willen verminderen is deze yogavorm geschikt. Door de rustige, meditatieve houding is er ruimte om te ontspannen en volledig waar te nemen wat zich van binnen voordoet. Fysiek gezien worden er verschillende lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken uitgevoerd, vaak in series achter elkaar. De bekendste houding is de Zonnegroet.

Power Yoga

Bij Power Yoga gaat het vooral om het vrijmaken van energie en innerlijke kracht. Grenzen worden op een intensieve, maar wel bewuste manier opgezocht en verruimd. De effecten zijn vaak al na een paar lessen  merkbaar: je voelt je fitter, kalmer en energieker. Ook emoties, spanningen en allerlei angsten die we opslaan in ons innerlijke systeem worden losgemaakt door het beoefenen van deze yoga. Je zult daarna innerlijke rust ervaren.

Welke vorm is jouw favoriet?

Ook interessant