Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Welk fruit bevat de minste calorieën?

calorieen-fruit.jpg

Natuurlijk, fruit eten is gezond en belangrijk. Maar waar veel mensen zich niet van bewust zijn, is dat fruit ook calorieën bevat. Een overzichtje.

Fruit bevat veel vitamines, vezels en antioxidanten, maar net als veel ander voedsel bevat fruit ook calorieën. Deze hebben hetzelfde effect als calorieën van bijvoorbeeld chocolade, namelijk gewichtstoename.

Suikers

In fruit zit eveneens fructose, een natuurlijke zoetstof. Wanneer suiker in het lichaam wordt opgenomen, produceren hormonen insuline, wat een vol gevoel geeft. Bij fructose is dat niet het geval, waardoor fruit niet goed vult. Ook kunnen de suikers in fruit het tandglazuur aantasten. Vooral gedroogd fruit is zoet en plakkerig, waardoor het aan de tanden kan plakken, met cariës als gevolg. Maar het gaat hier wel om grote hoeveelheden fruit.

‘Vier porties fruit voldoende’

Uit een onderzoek op Colorado universiteit bleek dat 74 gram fructose het risico op gezondheidsproblemen met 87 procent verhoogt. Dit staat gelijk aan tien appels of dertig sinaasappels per dag. Om toch genoeg antioxidanten binnen te krijgen en het fructose- en calorieëngehalte laag te houden, zijn vier porties fruit volgens de universiteit voldoende. Het Nederlandse Voedingscentrum vindt twee stuks fruit per dag genoeg.

Hieronder een lijstje met verschillende soorten fruit + het aantal calorieën per 100 gram. Wij waren vooral blij verrast met de aardbeien!

welk fruit bevat de minste calorieen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron | Fitsugar en Voedingscentrum (Caloriechecker)

 

Ook interessant