Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is het wel of niet verstandig om te sporten als je ziek bent?

sport-make-up-huid.jpg

Ben je grieperig, verkouden of gewoon even niet zo lekker? Ben jij het type dat de loopband dan verruilt voor je bed of verzamel je al je moed om toch te gaan trainen? De één zweert erbij om juist te (blijven) sporten bij ziekte, de ander raadt het juist iedereen af.

Wat is wijsheid? Kun je sporten als je ziek bent?

Slecht voor je weerstand

Door te sporten houd je je weerstand op peil. Elke dag een halfuurtje matig intensief bewegen verkleint de kans op een verkoudheid of lichte griep. Bovendien werkt het stressverlagend en zorgt het ervoor dat je beter slaapt. Maar zware training vergroot de kans op een ziekte juist. Wanneer je een extreme inspanning levert door urenlang te gaan sporten, verlaagt dat je weerstand tijdelijk. Ook wanneer je te snel afkoelt na het sporten, kan dit je weerstand verlagen, waardoor je vatbaarder wordt voor virussen.

‘Boven de hals’-regel

Ben je toch besmet met het griepvirus? Dan doe je er verstandig aan om de zogenaamde ‘boven de hals’-regel te hanteren. Wanneer de symptomen zich alleen boven je nek bevinden (denk aan een loopneus, droge hoest en niesbuien), dan kun je prima gaan sporten. In sommige gevallen gaat je neus door het sporten juist open en voel je je weer wat beter. Het is wel verstandig om de intensiteit van je training iets aan te passen. Probeer je inspanningen met ongeveer vijftig procent te verminderen.

Koorts uitzweten

Wanneer je ook klachten hebt die zich onder je nek bevinden, dus wanneer je ook pijn hebt aan je longen, maag of darmen, kun je je work-out beter even overslaan. Het is een fabeltje dat je met bewegen de koorts eruit zweet, trainen met koorts is zelfs gevaarlijk. Je lichaam heeft veel energie nodig om weer beter te worden en wanneer je gaat sporten vertraag je daardoor je herstel. Wanneer je gaat sporten met koorts kan dat zelfs een infectie van de hartspier veroorzaken. Om die reden doe je er ook verstandig aan pas na het dubbele aantal dagen dat je koorts had, weer te gaan sporten. Dus heb je twee dagen een temperatuursverhoging gehad? Ga dan pas na vier dagen weer naar de sportschool.

Bron | Gezondheidsnet, Goedgevoel.be, Bicycling
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant