Een diëtist legt uit hoe effectief collageen supplementen zijn. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wel of geen collageen supplementen slikken? Dit zegt een diëtist

Collageen is tegenwoordig enorm populair in supplementen, crèmes en andere producten. Het eiwit zou goed zijn voor je huid, spieren, botten en gewrichten. Maar wat is collageen eigenlijk en hoe effectief is het voor je lichaam?

Diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan legt uit wat collageen precies is, uit welke voeding je het kunt halen en hoe effectief het eiwit is.

Wat is collageen?

Collageen is het eiwit dat het meest voorkomt in het lichaam. Je lichaam gebruikt het eiwit om bindweefsel te maken, wat een belangrijk onderdeel is van botten, huid, spieren, pezen en kraakbeen. Het houdt weefsels veerkrachtig en zorgt ervoor dat deze kunnen uitrekken.

Collageen in voeding

“Collageen kun je vinden in verschillende dierlijke producten, zoals vlees en vis,” legt Desiré uit. “Met name taaie en pezige stukken vlees, gelatine en bouillon getrokken van beenderen, bevatten een hoop collageen. Wanneer je collageen consumeert wordt dat in je lichaam afgebroken tot aminozuren. Deze aminozuren worden gebruikt om weer lichaamseiwitten te maken, wat je lichaam kan gebruiken waar eiwit het meest nodig is zoals je spieren. Het kan worden gebruikt voor de collageenproductie, maar dit is geen gegeven. Het wil dus niet zeggen dat het eten van collageen in direct verband staat met je eigen lichaams collageen. Wel worden voedingsmiddelen die de productie van collageen ondersteunen over het algemeen aanbevolen. Het zijn toevallig al producten die in de Schijf van Vijf staan.’’

Collageen supplementen

Collageen is enorm populair in de vorm van supplementen en crèmes. Toch kan er volgens Desiré niet met zekerheid worden gezegd of deze producten effectief zijn. “Ze hebben wel onderzoeken gedaan naar de werkzaamheid van collageen, maar heel veel onderzoeken zijn gefinancierd door farmaceutische bedrijven. Hierdoor is het niet altijd even zeker hoe betrouwbaar de uitkomsten zijn. Het is dus moeilijk te zeggen hoe effectief collageen supplementen zijn. In ieder geval wordt het wel aangeraden om gezond te eten. Voedingsmiddelen zoals vlees en vis passen daar goed bij.”

Waar is collageen goed voor?

Het is dus niet helemaal zeker dat collageen uit voeding en supplementen gezondheidsvoordelen heeft, maar volgens sommige onderzoeken zou collageen de gezondheid van je huid verbeteren. Het zou de huid versterken, elastischer maken en rimpels voorkomen. Ook wordt er gesuggereerd dat collageen goed is voor je gewrichten en gewrichtspijn kan verlichten. Verder zou het je botten gezond houden en zou collageen goed zijn voor je hart en spiermassa.

Collageenverlies

Naarmate je ouder wordt, maakt je lichaam steeds minder collageen aan. “Het is daarom goed om genoeg eiwitrijke voeding binnen te krijgen”, legt Desiré uit. “Ook is het belangrijk dat je alle essentiële aminozuren binnenkrijgt zodat je lichaam die bouwstenen kan gebruiken om collageen aan te maken. Dat zit bijvoorbeeld in vis, gevogelte, eieren, zuivel en soja. Verder is het belangrijk om voldoende zink binnen te krijgen. Dat zit bijvoorbeeld in schaaldieren, peulvruchten, vlees, noten en zaden.”

Daarnaast is het voorkomen van collageenverlies heel belangrijk volgens Desiré. “Roken bijvoorbeeld, versneld het verlies van collageen. Maar ook teveel zonlicht, overmatig alcoholgebruik, een gebrek aan slaap en extreme stress kunnen collageenverlies versnellen. Het is dus belangrijk om te letten op een gevarieerd eetpatroon.”

Bron | Healthline, Harvard

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden