Gezondheid

Dingen die je beter wel en niet kunt eten als je last hebt van je maag

dingen-die-je-beter-wel-en-niet-kunt-eten-als-je-last-hebt-van-je-maag.jpg

Lig jij regelmatig dubbelgevouwen op de bank omdat je last hebt van maagklachten? Grote kans dat je op dat moment geen of weinig eetlust hebt. Toch is het beter voor je maag om ook bij maagpijn te blijven eten. Wanneer je namelijk niet eet, raakt je lichaam meer verzwakt en zullen de klachten langer aanhouden.

Uiteraard is het verstandig om te onderzoeken waar de maagklachten vandaan komen. In de meeste gevallen is maagpijn te wijten aan stress. Dit zorgt namelijk voor een bepaalde spanning op je buik, waardoor je maag onder druk komt te staan. Eet bij maagklachten lichte porties zodat je je maag niet in één keer teveel werk geeft. Daarnaast is het belangrijk dat je de juiste voedingsmiddelen eet. Bij klachten, kun je het beste producten eten die je maag zo min mogelijk prikkelen.

Minder vezels

Eet minder vezels. Dit klinkt misschien onlogisch, want wanneer je problemen hebt met je spijsvertering, wordt het juist aangeraden om meer vezels te eten. Toch kun je bij maagklachten beter voor wat minder vezelrijk eten kiezen. Het kost je lichaam namelijk minder energie om, bijvoorbeeld, wit brood te verteren dan vezelrijke alternatieven als volkoren of meergranen brood. Licht verteerbaar voedsel draagt er aan bij dat je lichaam energie kan sparen en meer kracht overhoudt om te herstellen.

Droge producten

Ook producten die veel vet bevatten, kunnen je maag behoorlijk irriteren. Kies daarom -zoveel mogelijk- voor droge voedingsmiddelen zoals een biscuitje, droog brood of rijstwafels. Voeg eventueel wat honing toe om je lichaam toch van de nodige energie te voorzien. Deze zoetmaker wordt al eeuwenlang als natuurlijk middel gebruikt, om het lichaam op krachten te doen komen.

Zuivel

Wat betreft het nuttigen van zuivel zijn de meningen verdeeld. Sommige mensen zijn er bij gebaat om, bij maagpijn, regelmatig melk te drinken. Bij anderen zorgt dat juist voor extra klachten. Een ander zuivelproduct dat onze maag goed kan verteren, en een beetje energie geeft, is magere yoghurt.

Irritatiefactor voor de maag

Daarnaast zijn er bepaalde productgroepen die je maar beter helemaal kunt vermijden. Drink bijvoorbeeld geen koffie, alcohol of koolzuurhoudende drankjes als je last hebt van je maag. Daarnaast zorgen ook citrusvruchten, peulvruchten, uien, knoflook en pepers voor irritatie in de maag. Ook wanneer je maagklachten net over zijn, kun je deze producten de eerste paar dagen maar betere laten staan totdat je maag weer optimaal functioneert.

Lees ook
Slechte conditie? Het is de schuld van je darmen!

Bron| Mens & Gezondheid
Beeld| iStock

Ook interessant